Tegen de verwachtingen in heeft corona de aantrekkelijkheid van onze Belgische werkgevers niet onderuitgehaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse Employer Brand Research van Randstad. In nagenoeg alle sectoren is de gemiddelde aantrekkelijkheid van de werkgevers erop vooruitgegaan. Een analyse door Jan Denys!
Het Randstad Employer Brand onderzoek polst bij 14.000 deelnemers naar de meest aantrekkelijke werkgevers in ons land. De benchmark, die al sinds 2000 bestaat, heeft dit jaar een stevige verrassing in petto. Ondanks Covid-19 zijn de gemiddelde aantrekkelijkheidsscores niet gedaald. Nagenoeg alle sectoren laten zelfs een gemiddelde stijging optekenen en geen enkele sector is minder aantrekkelijk geworden.
loon blijft primeren
De studie bekijkt elk jaar in detail de criteria die de aantrekkelijkheid van de werkgevers bepalen. Waar werkzekerheid in tijden van crisis dé factor wordt, merken we nu een status quo. Dit toont duidelijk aan dat er geen sprake is van een crisisgevoel. In de lijst van criteria staat werkzekerheid nu pas op de derde plaats. Loon en voordelen blijven het meest bepalen hoe aantrekkelijk een werkgever is, daarna volgen de werksfeer en de balans tussen werk en privé. Deze klassiekers krijgen niet echt concurrentie van de nieuwe coronagerelateerde criteria. Thuiswerk en coronaveilig werken halen een middenpositie in de rangschikking.
horeca en toerisme blijven aantrekkelijk
Ook de haast evidente voorspelling dat zwaar getroffen sectoren zoals de horeca of het toerisme minder aantrekkelijk zouden worden, blijkt onterecht. Horeca, toerisme en luchtvaart houden niet alleen stand, ze gaan er qua aantrekkelijkheid zelfs op vooruit. Dat kan vreemd lijken, maar het betekent vooral dat de respondenten de huidige problemen nog steeds als tijdelijk zien. Ze maken zich zorgen voor de gevolgen op langere termijn. Met farmaceutica blijft een andere sector die sterk betrokken is bij de crisis op kop van de ranking en dat voor de twintigste maal (op 21 studies). Wel tonen de cijfers een duidelijk positieve invloed en scoort de sector onder impuls van corona voor het eerst ook goed op een criterium als CSR. Kijken we naar de bedrijven, dan is Janssen Pharmaceutica voor de vijfde keer in de geschiedenis van het Randstad Employer Brand onderzoek de meest aantrekkelijke werkgever.
de soep wordt minder heet gegeten
Dat de Belgische employer brands zo goed zouden presteren, stond allerminst in de sterren geschreven. De vorige studie, die in mei 2020 verscheen, maakte een veel minder gunstige prognose. Op basis van de data van de financiële crisis in 2009 lag een daling van de aantrekkelijkheid in het verschiet. Meer nog, gezien de aard van de crisis bestond de vrees dat de impact op de employer brands zelfs zwaarder zou zijn dan bij de vorige recessies. Toen het nieuwe onderzoek in januari 2021 plaatsvond, was dat pessimisme al deels omgeslagen in voorzichtig optimisme. De gevreesde recessie, met jobdestructie en een forse stijging van de werkloosheid als gevolg, waren tot dan alvast uitgebleven. Op die manier verdween employer branding in deze crisis niet naar de achtergrond en kunnen we zelfs een omgekeerd besluit trekken: de sterke cijfers wijzen eerder op een definitieve doorbraak van employer branding in 2020.
Meer weten?