Jobcreatief
Jobcreatief

In 2020 voorspelde de studie The Future of Jobs van het World Economic Forum dat tegen 2027 ongeveer 47% van de repetitieve taken zou worden overgenomen door machines en robots. Het nieuwe rapport spreekt deze trend tegen en voorspelt een daling van 5% ten opzichte van de schatting van 2020. Organisaties schatten ook dat momenteel 34% van alle bedrijfsgerelateerde taken door machines wordt uitgevoerd, terwijl de resterende 66% door mensen wordt gedaan.

De mens blijft dus van cruciaal belang voor het goed functioneren van je bedrijf, hoeveel werk robots en algoritmen ook kunnen doen. De echte innovatie in je bedrijf komt van het menselijk brein. Er is dus alle reden om je werknemers vrijheid en stimulans te geven. 

Nieuwe invalshoeken zien, out of the box denken en creatieve oplossingen bedenken: die vaardigheden zijn onmisbaar om je organisatie te doen groeien. Gelukkig is het een misvatting dat creativiteit aangeboren is. Iedereen kan het ‘leren’. Met concentratie, focus en de juiste stimulans. En daar kun jij, als werkgever, veel aan bijdragen. We geven je 7 inspirerende tips om de innovatie in je organisatie te stimuleren:

1. geef tijd aan denkwerk

‘Time is money’? Dat niet alleen. Tijd is ook een absolute noodzaak voor het creatieve denkproces. Plan je elke werkdag vol met meetings en presentaties? Dan komen je medewerkers nooit toe aan het diepere denkwerk. Geef duidelijk aan dat ze daarvoor gerust wat plaats in hun agenda mogen vrijhouden. Bespreek ook of het wel nodig is om deel te nemen aan elke vergadering. Besteden ze hun tijd dan niet beter aan creatief nadenken?

2. creëer een inspirerende werkomgeving

Maak het je talent comfortabel. Denk aan een lounge-area met banken, koelkast en pingpongtafel. Of zelfs een dartbord en een groot scherm om te gamen. Voorstanders zeggen dat een spelletje de concentratie en creativiteit een boost geeft. Zorg ook voor aparte werkruimtes waar je medewerkers in alle rust aan hun ideeën kunnen te werken.

3. laat administratieve taken over aan anderen

Administratieve taken? Een killer voor het creatieve brein. Wist je dat je die routinetaken ook kan uitbesteden of automatiseren? Tenminste als je de juiste software nodig of een programmeur inschakelt. Zo komt er ruimte vrij voor creatief denken en menselijke interactie, waaruit weer nieuwe ideeën ontstaan. De potentiële return is de investering zo dubbel en dik waard. 

4. stimuleer je medewerkers om deel te nemen aan events

Of je je medewerkers nu naar een zenworkshop stuurt, of naar een meerdaags congres over de nieuwste digitale ontwikkelingen: investeren in training en ontwikkeling zorgt voor vernieuwde energie en – beter nog – vernieuwende ideeën. 

5. geef een bonus voor goede ideeën

Een bonus, dat lijkt typisch iets voor salesprofessionals. Lijkt, want waarom zou er voor creatieve medewerkers geen extraatje in zitten? Beloon het beste vernieuwende idee bijvoorbeeld met een financiële vergoeding. Of daag je innovators uit: krijgen ze het artikel gepubliceerd in een vakblad? Of rijven ze er een certificering mee binnen? Bonustijd!

6. verminder het aantal projecten

Dam je de stroom aan nieuwe projecten in? Dan geef je creatievelingen de ruimte om dieper te duiken in de lopende opdrachten. En om betere resultaten neer te zetten.

7. maak tijd om te bewegen

Ook beweging stimuleert de creatieve vermogens van je medewerkers. Vooral wandelen bevordert het denkproces. Dat blijkt ook uit onderzoek: wie eventjes van zijn stoel opstaat om te wandelen is tot 60% creatiever dan iemand die de hele dag achter zijn bureau blijft zitten. Het maakt daarbij niet uit of dat nu ‘een blokje rond’ is of een ‘toertje kantoor’.