Chris Delvaux is als interim manager aan de slag via Randstad Professionals. “Na jaren van freelance projectwerk in hr en sales, maakte ik enkele jaren geleden de balans op: welke projecten gaven me de meeste voldoening? Dat waren langlopende projecten waarbij ik strategisch en innovatief mag meedenken. Zo kwam ik op het pad van interim management.” Benieuwd naar zijn verhaal, schotelden we Chris negen vragen voor.
1. wat is je professionele achtergrond?
“Mijn eerste jobs waren commerciële functies in de medische sector. Ik werkte binnen organisaties met een zeer verticale hiërarchie die sterk gericht waren op presteren en resultaten halen. Na enkele jaren liet ik die sector achter me en startte ik bij een internationaal hr-consultancybedrijf. Ook daar had ik een commerciële functie. Ik deed sales, maar had ook een adviserende rol en mocht mee projecten opzetten en uitvoeren bij mijn klanten. Dat waren veranderingstrajecten en projecten rond training en coaching. Dat beviel me enorm. Ik kreeg echt de smaak te pakken van het werken voor verschillende stakeholders en klanten, en ik besloot om zelfstandige te worden. Want ik deed toch altijd meer dan wat van me verwacht werd. De aard van het beestje zeker? (lacht)”
2. wat vond je zo boeiend aan projectwerk?
“Me altijd opnieuw inwerken in een bedrijf en in de cultuur van een organisatie. Ik hield van die uitdaging en van de afwisseling. Na enkele jaren maakte ik dan ook mijn overstap naar een consultancygroep waar ik vooral werkte op projecten rond commerciële optimalisatie. Het was een Duitse groep, en geheel in lijn met hun gekende gründlichkeit, startte elk project met een zware audit. In die eerste fase kwam het erop aan om heel goed te begrijpen wat er speelde in de organisatie en in de diepte door te vragen. Pas als alles glashelder was, werkten we een strategisch advies uit, waarna we projecten voor commerciële groei opzetten, testten en implementeerden. En zo werk ik nu nog altijd.”
3. wanneer maakte je de overstap naar interim management?
“Mijn grootste frustratie bij projectwerk was dat, zodra je advies op tafel ligt – en dat is slechts de eerste stap – het project heel vaak afgelopen is. Vanaf daar neemt de klant het dikwijls over, ook omwille van budgettaire redenen. Je levert dus veel inspanningen, maar ziet het eindresultaat niet altijd. Toen ik eens een langerlopend project mocht uitvoeren bij een verzekeraar, ging er een wereld voor me open! Ik deed de analyse samen met mijn collega’s, ontwikkelde samen de strategie en werkte ook een groot deel van het veranderingstraject mee uit. Ik zag concrete evoluties en resultaten. Begeleidde de teams. Ik voelde echt dat dat mij lag. En zo evolueerde ik richting interim management.”
als interim manager zie ik eindelijk ook het resultaat van mijn werk
4. aan welke opdracht ben je nu bezig?
“Ik werk voor Randstad Professionals als ‘Training Architect’ binnen de Belgische dochter van een internationale groep. Ze zochten iemand om hun opleidingsorganisatie te professionaliseren. De manager die voor Training verantwoordelijk is, heeft heel brede verantwoordelijkheden binnen de organisatie. Hij zocht ondersteuning van iemand die thuis was in learning & development en die ook commercieel-strategische ervaring had. Aanvankelijk was het contractvoorstel voor 6 maanden, maar toen ik hoorde wat er verwacht werd, wist ik uit ervaring dat er minstens een jaar voor nodig zou zijn. Ik heb dat meteen besproken, en de klant ging er zonder discussie in mee.”
5. hoe pak je zo’n opdracht aan?
“Starten met een grondige analyse, en vervolgens op verschillende niveaus werken. Ik initieerde eerst projecten op korte termijn. Quickwins. Die hebben vooral te maken met efficiëntie- en effectiviteitsverbetering. Daarnaast werkte ik, in nauwe samenwerking met het management, een strategie uit rond learning & development. Daarbij bepaalden we ook op welke projecten we zouden focussen. En nu zijn we een van die grotere projecten aan het realiseren: het leerplatform en andere L&D tools dat het moederbedrijf gebruikt, uitrollen bij ons.
Daarnaast begeleid ik de trainers op didactisch vlak, ben ik samen met andere teams leerpaden aan het opstellen, en heb ik bijvoorbeeld ook contacten met een belangrijke klant waarvoor we een groot opleidingstraject gaan opzetten. Ik ben dus heel het trainingsverhaal aan het innoveren en toekomstbestendig aan het maken.”
6. heb je zelf al iets opgestoken van de opdracht?
“Ik had al veel ervaring met de flow om leerplatformen op te zetten in organisaties, maar het platform dat we nu gaan implementeren, kende ik niet. De technologie en software waren helemaal nieuw voor me. Die testen, zien wat de mogelijkheden zijn, … daar heb ik echt wel wat bijgeleerd. Verder ben ik me ook aan het verdiepen in AR/VR-toepassingen voor leersituaties, een van de strategische voorstellen die ik mee initieerde. En wat ik zeker ook meeneem: ik heb gemerkt hoe comfortabel werken het is als je niet met kleine details moet bezig zijn. Ik mag me echt op mijn missie concentreren. En dankzij die focus verlies ik geen kostbare tijd.”
7. hoe kwam je in contact met Randstad Professionals?
“Toen het voor mij duidelijk was dat ik interim management wou doen, heb ik mijn cv naar een aantal kantoren opgestuurd. Onder andere naar Randstad Professionals. Toen ik op een dag op LinkedIn hun vacature voor Training Architect zag passeren, heb ik meteen contact opgenomen. Dat was de start.”
8. wat maakt Randstad Professionals anders dan de anderen?
“Ik ben bij verschillende netwerken aangesloten en ik merk dat de meeste gewoon de functie willen invullen. Ze sturen heel snel je cv op naar hun klant. Ik voelde meteen dat het Interim Management team van Randstad Professionals het anders aanpakte. Ze wisten waarover ze spraken. Het was duidelijk dat ze een zeer goed zicht hadden op de opdracht, op de bedrijfscultuur bij de klant, op wat ik wel en niet zou mogen doen, welke toegevoegde waarde er van me verwacht werd, … En ook met mij hadden ze zo’n grondig gesprek. Ze keken verder dan mijn functietitels. We hadden het over mijn competenties en ervaringen, mijn wensen en verwachtingen. Dat geeft vertrouwen.”
9. wat zijn voor jou de criteria om voor een interim manager te gaan?
“Denk ik aan een volgende opdracht, dan zou ik het fijn vinden om inhoudelijk opnieuw zoveel mogelijk aspecten van mijn brede expertise in te zetten. Een strategische en commerciële uitdaging die me de kans biedt om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor de klant. Misschien wel terug in de sfeer van learning & development, wie weet? In het algemeen moet de missie heel duidelijk zijn. En ook de bedrijfscultuur vind ik cruciaal; dat mensen openstaan voor je ideeën en je expertise respecteren. Want als er van je verwacht wordt dat je fundamenteel iets verandert, dan moét je strategisch kunnen meedenken. En verder geef ik absoluut de voorkeur aan langere opdrachten. Het geeft me een comfortabel gevoel als ik weet dat ik de tijd krijg om de zaken grondig aan te pakken.”