rik_vera
rik_vera

Er komt enorm veel op bedrijven af. Van crisissen en een schaarse arbeidsmarkt tot de klimaatopwarming, we kunnen de veranderingen haast niet meer bijhouden. Bovendien worden we continu overspoeld door nieuwe ontwikkelingen en trends: AI, VR, TikTok,...

Maar een veranderlijke toekomst is niet alleen onzeker: het geeft ons ook meer zeggenschap in hoe die toekomst er zal uitzien. Rik Vera, expert in bedrijfsinnovatie, is alleszins enthousiast over de mogelijkheden. Hij deelde zijn inzichten met ons over hoe je als bedrijf relevant blijft – in 2024, maar ook in de jaren die daarop volgen. Hoe hij erover denkt, ontdek je hier.

een toekomstbestendige mindset

Onze mindset is nog niet op de toekomst gericht. Voor veel bedrijven betekent de toekomst de volgende vijf jaar. Maar denk je wel eens aan 2035? Waarschijnlijk niet. Volgens Rik beseffen we te weinig wat voor een impact we vandaag al kunnen hebben op de toekomst. Dat zou volgens de innovatie-expert een bron van inspiratie moeten zijn. Maar hoe ontwar je het kluwen van opportuniteiten die op je afkomen en kies je de juiste om op te focussen? Dat doe je in 3 simpele stappen:

stap 1: kijk verder dan je neus lang is

Als je nu pas de mogelijkheden van AI begint te verkennen, ben je eigenlijk al te laat. “Als de buitenwereld beweegt, doe jij dat ook – achteruit. Als je in beweging blijft, is dat net genoeg om de ontwikkelingen bij te houden. Je moet dus een grotere inspanning leveren.” vertelt Rik.

Dat betekent niet dat je de AI-piste moet verlaten. In tegendeel: we kunnen er niet meer naast. Het betekent wel dat we verder moeten kijken dan wat recht voor onze neus staat als we relevant willen blijven.

De vernieuwende bedrijven die voor de publieken van morgen relevant zullen zijn, kijken al naar de volgende golf of trend die onze wereld zal overspoelen. AI werd door de vernieuwers (de bedrijven die nu relevant zijn) al verkend in 2016! Dat betekent dat jij nu op zoek moet naar de innovaties van 2030.

stap 2: luister naar de toekomst

Wanneer je kiest welke golf je wil pakken, moet je rekening houden met twee dingen: de volgende generaties (Gen Z en Alpha) en technologische innovaties.

Waarom moet je rekening houden met een generatie die op dit moment nog geen consument is? “Zodra je er op kunt inspelen, ben je misschien al te laat,” vertelt Rik. Het doel is namelijk om voorbereid te zijn op de golf, niet om er achteraan te zwemmen. Luister daarom naar de publieken van morgen: ontdek wat zij belangrijk of interessant vinden en speel daarop in.

Vervolgens moet je op onderzoek uit. Welke technologieën zullen volgens jullie de toekomst veroveren? Ga op onderzoek uit en wees nieuwsgierig! Hoe kunnen de technologieën van morgen jouw bedrijf sterker maken? Waar liggen de mogelijkheden?

stap 3: maak een berekende gok

Zelfs de beste strandwacht kan niet alle golven tegelijk in het oog houden. Als bedrijf moet je dus keuzes maken. Welke golven zijn al aan land? Welke komen er binnenkort aan? En welke golven zijn nog maar een stipje aan de horizon? “Vaak weet je dat al als je er even over nadenkt,” laat Rik ons weten.

Met de eerste categorie golven ga je meteen aan de slag. Net zoals AI, zijn deze golven de wereld al aan het veroveren. Je kan niet anders dan hier in te investeren – anders raak je achterop.

Ook de tweede categorie golven hou je nauwlettend in de gaten. Zodra ze belangrijk genoeg worden, moet je er immers op kunnen inzetten. Experimenteer met deze golven zodat je niet achter de feiten aan loopt wanneer ze eenmaal aan land komen. Het is die nieuwsgierige mindset en dat experimenteren dat je wendbaar houdt, dat ervoor zorgt dat je klaar bent om nieuwe ontwikkelingen uit te buiten.

De derde categorie kan je voorlopig laten rusten. Deze trends komen nog niet meteen op je pad. Maar verlies ze niet uit het oog. Neem af en toe een kijkje en blijf alert, zodat je altijd mee bent en niet achter de feiten aan loopt.

samen de toekomst tegemoet

De toekomst verander je niet alleen. Door kennis en expertise te delen met bedrijven binnen en buiten je sector, weet je beter welke golven op jouw pad zullen komen. Door de krachten te bundelen word je meer flexibel en kan je meer aan.

Het is dan ook geen verrassing dat we binnenkort steeds meer ecosystemen van bedrijven zullen zien opduiken. Bedrijven zullen steeds vaker netwerken vormen om elkaar te versterken. Binnen die netwerken kunnen ze data en kennis uitwisselen zodat ze beter kunnen inspelen op de veranderingen die hun pad kruisen. 
 

ga zelf aan de slag

De toekomst wacht op niemand – hoog tijd dus om de koppen bij elkaar te steken! Pas de drie stappen uit deze blog toe en kijk zelf hoe wendbaar je wordt van deze creatieve denkoefeningen. Ben je nog niet zeker van je stuk? Onze innovatie-experts houden voortdurend de vinger aan de pols en kunnen je op weg helpen. 

versterk je innovatieteam