Om haar maatschappelijke rol tijdens de coronacrisis te blijven waarmaken, is het voor Colruyt Group knokken om de instroom aan nieuwe werknemers op peil te houden. Het kijkt daarvoor onder andere naar mensen die in andere bedrijven tijdelijk werkloos zijn. In de verkoop wil het op die manier in geen tijd 400 nieuwe tijdelijke medewerkers vinden.
Colruyt Group heeft sinds de start van de coronacrisis de extra medewerkers hard nodig en niet alleen in de supermarkten. De voorbije maand manifesteerde zich al snel een nood aan helpende handen in de productie, denk maar aan het verpakken van bijvoorbeeld vlees, in de logistieke centra en in de supermarkten. “We hebben een maatschappelijke meerwaarde te leveren”, zegt Ellen De Braekeleer, Head of department recruitment, selection & orientation bij Colruyt Group. “De mensen blijven de weg vinden naar onze Colruyt- en OKay-winkels en in een eerste fase konden we dat opvangen dankzij een uitgesproken golf van interne solidariteit. Medewerkers uit onze non-food winkelformules die tijdelijk werkloos dreigden te worden, zijn voor de food winkelformules aan de slag gegaan. Daarnaast deden we een beroep op jobstudenten en op uitzendkrachten die ons via Randstad kwamen versterken.”
onvoldoende instroom
Toen de overheid bijkomende maatregelen nam om de veiligheid in de supermarkten te garanderen, ontstond het idee om niet enkel eigen werknemers uit de tijdelijke werkloosheid te halen. De extra maatregelen brachten immers nieuwe taken met zich mee, zoals het ontsmetten van karren bijvoorbeeld. Colruyt Group besefte dat de normale instroom van nieuwe krachten niet zou volstaan.
“We zagen in Duitsland hoe werknemers van McDonald’s bij Aldi aan de slag gingen”, vertelt Ellen De Braekeleer. “We hebben uitgezocht of dit ook bij ons mogelijk was en toen dat zo bleek hebben we een oproep via LinkedIn geplaatst. Frieda Beeckman, ons contact bij Randstad sprong meteen mee op de kar en gaf het idee samen met onze project manager Laurens Bresseleers een concrete vorm.”
decathlon hapt als eerste toe
In de praktijk geven bedrijven met personeel dat technisch werkloos is een lijst door van geïnteresseerde werknemers. Randstad verwerkt die administratief en zorgt ervoor dat de gedetacheerde werknemers als uitzendkracht bij Colruyt Group aan de slag gaan. Een van de eerste reacties kwam van Decathlon, dat zestig mensen wou inschakelen. “Op die manier creëren we voor alle betrokkenen een win”, legt Ellen De Braekeleer uit.
“Decathlon vindt een oplossing voor werknemers die tijdelijk werkloos zijn, Colruyt Group verhoogt zijn instroom aan nieuwe werknemers en ook Randstad kon mensen uit de tijdelijke werkloosheid halen om dit systeem administratief te begeleiden.” De eerste ervaring leerde Colruyt Group en Randstad ook wat nodig is om sneller te schakelen. Zo wordt momenteel bekeken hoe kandidaten voor tijdelijke functies sneller aan de slag kunnen door een procedure waarbij kandidaten worden voorgesteld te ruilen voor een systeem van plaatsing.
in geen tijd naar 400 extra mensen
Hoe groot de nood bij Colruyt Group exact is of exact zal worden, is momenteel koffiedik kijken. De scenario’s kunnen zeer plots veranderen wanneer bijvoorbeeld non-food medewerkers terug aan de slag zouden kunnen in hun eigen winkelformule. “Voor logistiek en productie was het tekort al weggewerkt, maar voor onze verkoopfilialen had Colruyt Group 400 extra mensen nodig”, maakt Ellen De Braekeleer het concreet. “De helft daarvan hebben we op dit moment al gevonden en tegen 21 april willen we ook daar weer op schema zitten.
De huidige golf hebben we goed overleefd. Nu is het afwachten wat de volgende golf brengt. Die golf kan er snel zijn, als bijvoorbeeld de huidige jobstudenten niet meer komen na de paasvakantie als de lessen –al dan niet online- opnieuw van start gaan of wanneer mensen door een verandering in werkvolume plots kunnen terugkeren naar hun eigen bedrijf. Bijschakelen en zoeken naar nieuwe instroom zal voor Colruyt Group nog wel even hard nodig blijven.”
Interesse om bij Colruyt Group aan de slag te gaan?