Met de Digital Factory en een eigen innovatiefonds wekt Randstad technologische concepten en ideeën tot leven, die het bedrijf digitaal transformeren en optimaal klaarstomen voor de toekomst.
'Iedereen kan nieuwe initiatieven bedenken en innoverend uit de hoek komen: de Digital Factory is geen ivoren toren' - Günther Ghijsels, Chief Information Officer (CIO) Randstad
De Digital Factory is een internationale entiteit in de Randstad Holding die technologische innovaties stimuleert, ondersteunt, uittest, voort ontwikkelt en introduceert op de markt. 'Dat kunnen nieuwe digitale concepten zijn rond HR, informatica, zakenmodellen, financieringsoplossingen, marketingtoepassingen, of nog andere software', verduidelijkt Günther Ghijsels, Chief Information Officer (CIO) Randstad. 'Het einddoel? Nieuwe innovatieve producten bedenken die op grote schaal in onze groep uitgerold en ingezet kunnen worden. Innovaties zijn voor Randstad heel belangrijk: we onderscheiden ons ermee van de rest van de markt.'
kitchen Garden/Greenhouse/Factory
Elk land kan innovatieve ideeën leveren aan de Digital Factory. Succesvolle lokale projecten worden internationaal uitgewerkt. Randstad noemt dit procedé Kitchen Garden/Greenhouse/Factory.
'We vinden het erg belangrijk dat iedereen nieuwe initiatieven kan bedenken en innoverend uit de hoek kan komen. De Digital Factory is geen ivoren toren die is voorbehouden voor een handvol medewerkers. Nieuwe ideeën en concepten ontstaan meestal op lokaal niveau. Het lokaal experimenteren met een nieuw idee noemen we de Kitchen Garden-fase', vertelt Günther Ghijsels.
'Is die eerste fase succesvol? Dan kopiëren we dat concept in twee tot drie andere landen. Zo kunnen we het effect op grotere schaal bestuderen. Dat is de Greenhouse-fase, zeg maar de serre waar ideeën kunnen groeien. In deze tweede fase zitten momenteel bijvoorbeeld een nieuw project rond job scheduling dat ontstaan is in Frankrijk en het Belgische Eureka-project, waarbij de preselecties van het rekruteringsproces geautomatiseerd verlopen.'
Als ook die fase positief is, wordt het concept verder ontwikkeld in de Digital Factory, zodat het wereldwijd ingezet kan worden in de volledige holding. Die 'industrialisering' is de Factory-fase.
externe innovaties injecteren
Randstad beschikt niet alleen over de Digital Factory, maar ook over een eigen innovatiefonds.
'Met dat fonds willen we de marktontwikkelingen een stapje voor blijven. Dat doen we door te investeren in veelbelovende start-ups en kleinere bedrijven. Dankzij de Digital Factory kunnen we eigen innovaties breed verspreiden in de groep. Het innovatiefonds maakt het mogelijk om innovaties van buiten Randstad te injecteren', legt Günther Ghijsels uit.
Een recent project uit het innovatiefonds is Pymetrics. Dat is software voor pc of smartphone, die via wetenschappelijke tests kandidaten koppelt aan jobs die het best passen bij hun competenties, profiel en persoonlijkheid. De tests zijn via gamification-technieken vermomd als videogames. Het systeem stelt na afloop van die games een uniek, persoonlijk profiel samen, afhankelijk van de reacties, acties, scores en resultaten van de deelnemer. Daarmee ontdekken ze welke jobs en functies hen op het lijf geschreven zijn. Maar Pymetrics kan ook door werkgevers gebruikt worden, bijvoorbeeld om bij bepaalde sollicitatierondes de meest passende kandidaten te vinden.
Nog een ander voorbeeld is Checkster: een softwaretool die automatisch referenties controleert voordat kandidaten aan werkgevers worden voorgesteld. Günther Ghijsels:
'De check van die referenties gebeurde tot voor kort manueel. Dankzij Checkster verloopt dit proces sneller en gestructureerder.'
Meer over Workforce360 - Tech & Touch
Haal de papieren bijlage bij DE TIJD op dinsdag 27/7/2017
disclaimer
Randstad vindt het als grootste human resources-dienstverlener van het land belangrijk om op deze blog arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken aan bod te laten komen. Dit wil niet zeggen dat we automatisch de standpunten onderschrijven van de specialisten die in onze publicaties het woord nemen.