Deze week lanceerden vier Belgische banken en drie telecomoperatoren Itsme: een identificatie-app die paswoorden, tokens en kaartlezers overbodig maakt. Uitzendkrachten bij Randstad kunnen de app vandaag al gebruiken. En daar zijn heel wat voordelen aan verbonden.
Randstad is één van de zes partners die vandaag al een deel van haar onlinediensten via Itsme ter beschikking stelt. Itsme is een smartphone-applicatie (iOS en Android) waar de gebruiker zijn identiteitsgegevens aan koppelt, via een eenmalige online activering met een bankkaart (in een latere fase ook eID) en kaartlezer. Daarna verstuurt de bank een sms met daarin een pincode van vijf cijfers. Gebruikers kunnen vervolgens via de app met dezelfde code inloggen op alle deelnemende websites.
één pincode, tal van voordelen
Itsme heeft voor Randstad-uitzendkrachten vandaag en morgen heel wat voordelen, weet Günther Ghijsels, Chief Information Officer (CIO) bij Randstad. 'Uiteraard verloopt het inloggen op onze website dankzij Itsme veel sneller: via één en dezelfde code die de gebruiker ook bij andere diensten en bedrijven gebruikt. Dat is dubbel zo handig wanneer iemand bijvoorbeeld op onze site zijn loonfiche bekijkt en gelijktijdig de betaling ervan via zijn of haar bankapplicatie wil controleren: geen geknoei meer met kaartlezers of het risico om een paswoord te vergeten.'
administratieve vereenvoudiging
Binnenkort wil Randstad ook registraties van uitzendkrachten via Itsme uitvoeren, een mooie manier om de daarbij horende administratie gevoelig te verlichten, gaat Günther Ghijsels verder. 'Wanneer we de persoonlijke gegevens van de kandidaten via Itsme kunnen ontvangen - zoals naam, adres, leeftijd, enzovoort – wordt het mogelijk om die data automatisch in te vullen op alle vereiste documenten. Zo verdwijnt de kans op foutief of onvolledig ingevulde persoonlijke gegevens nagenoeg. En, niet onbelangrijk: het administratieve proces verkleint en verloopt ook sneller, omdat er minder manueel ingevuld moet worden.'
Het Itsme-systeem is bovendien nog iets veiliger, dan het klassieke inlogsysteem met gebruikersnaam en paswoord, verduidelijkt Günther Ghijsels. 'Itsme koppelt de identificatiegegevens en de pincode ook aan de unieke SIM-kaart én de mobiele telefoon van de gebruiker. Wanneer één van die drie elementen niet kloppen, kan er niet ingelogd worden op onze diensten. Die extra securitylagen maken het systeem bijzonder veilig.'
Wie met Itsme bij Randstad wil inloggen, dient daarvoor een eenmalige koppeling te maken. 'Uitzendkrachten loggen met hun bestaande gebruikersnaam en paswoord op onze site in, en kunnen daarna hun Itsme-account linken aan onze website of applicatie. De koppeling gebeurt niet automatisch omdat we onze gebruikers bewust willen laten kiezen voor het systeem waar ze zich het best bij voelen.'
doordachte innovatiestrategie
Itsme past perfect binnen de digitale transformatiestrategie van Randstad.
'Met nieuwe innovaties willen we de kwaliteit, snelheid en efficiëntie van onze dienstverlening verhogen. Itsme verlicht binnenkort niet alleen de administratie van onze uitzendkrachten, maar ook die van onze consulenten. Met de gewonnen tijd kunnen we ons bij Randstad nog meer focussen op het menselijke contact binnen onze dienstverlening.'
Vanaf 2018 wordt er trouwens een flinke boost verwacht wat betreft het aantal actieve Itsme-gebruikers. Dan zullen mensen het systeem ook kunnen gebruiken bij hun belastingaangifte, om in te loggen op Tax-on-web. 'Hoe groter het aantal Itsme-gebruikers, hoe groter ook onze potentiële gebruikersgroep wordt. In de toekomst willen we niet alleen uitzendkrachten bij het Itsme-verhaal betrekken. We denken na over Itsme-uitbreidingen voor onder meer Randstad Professionals en outplacement. Dat is eigen aan onze digitale strategie: we starten op kleine schaal, in dit geval via één gebruikersgroep: de uitzendkrachten, evalueren daarna grondig en breiden op het juiste moment verder uit', besluit Günther Ghijsels.
disclaimer
Randstad vindt het als grootste human resources-dienstverlener van het land belangrijk om op deze blog arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken aan bod te laten komen. Dit wil niet zeggen dat we automatisch de standpunten onderschrijven van de specialisten die in onze publicaties het woord nemen.