In tijden waarin meer dan de helft van de Belgische transportondernemers op zoek is naar rijdend personeel, is het belangrijk om alle instroomkanalen optimaal te benutten. Randstad Transport is al meer dan 15 jaar actief op de Belgische markt en probeert zoveel mogelijk in te spelen op de toenemende vraag naar chauffeurs. TLV magazine sprak met Erik Debruyne, Operationeel Directeur Randstad Transport, Construct, Cross Border en Medical.
TLV magazine: Het chauffeurstekort is brandend actueel, maar u neemt het woord 'chauffeurstekort' niet graag in de mond. Waarom niet?
Erik Debruyne: Het klopt dat de vraag naar chauffeurs momenteel groter is dan het aanbod. Maar het woord “tekort” laat mijns inziens te veel uitschijnen dat we voor een voldongen feit staan en ons daar bij moeten neerleggen. Door het over een tekort te hebben, staren velen zich blind op het probleem terwijl er wel degelijk heel wat manieren zijn om er iets aan te doen. Er zijn bovendien nog veel mensen geïnteresseerd om chauffeur te worden. Er is dus een tekort maar ook een heel groot potentieel.
TLV: We kunnen ons voorstellen dat de telefoon bij interimkantoren als Randstad Transport al geruime tijd roodgloeiend staat. Beschikt Randstad over voldoende kandidaten om aan de vraag te voldoen?
EDB: Randstad Transport bestaat meer dan 15 jaar in België – we zijn dan ook marktleider – we hebben een zeer uitgebreid netwerk bij bedrijven en chauffeurs. Onze mensen kennen hun klanten en hun uitzendkrachten en ze weten perfect wat die willen en nodig hebben (touch). Hoogtechnologische HR-toepassingen zoals Eureka en Deepfind zorgen er daarnaast voor dat ze aan de hand van zeer gedetailleerde zoekfuncties de juiste kandidaten kunnen bovenspitten uit onze databestanden (tech). Mensen die bijvoorbeeld ooit via ons aan het werk gegaan zijn, een vast contract kregen en die we na hun pensioen terug contacteerden om aan de slag te gaan als bijverdiener. We benutten dan ook maximaal onze bestanden, maar alle aanvragen invullen lukt momenteel niet altijd. We proberen dan ook maximaal in te zetten op opleiding, bijscholing, omscholing, het poolen van bijverdieners,….
TLV: Randstad Transport heeft zich nooit beperkt tot het 'aanleveren' van chauffeurs. Jullie doen ook heel veel rond opleiding. Wat zijn de belangrijkste speerpunten op dit vlak? Hoe loopt het IBO-project bijvoorbeeld?
...
Ontdek het uniek interview met Erik Debruyn & Transport Vlaanderen hier.
bron: @Jan Soenen - Transport en Logistiek Vlaanderen