Dat Internationale Vrouwendag geen zoden aan de dijk brengt, dat durft Dominique Hermans, Managing Director bij Randstad Nederland, tegen te spreken: “De aandacht en het debat hebben zeker voor de nodige acceleratie gezorgd.” Maar hoe kan je als organisatie inclusie nastreven? Een gesprek over diversiteit en inclusie, (te) mannelijke bedrijfsculturen, vrouwelijk leiderschap en sterke vrouwen.
inclusie als hefboom voor diversiteit
“Diversiteit is geen doel op zich”, stelt Dominique. “Ik praat veel liever over inclusie: openstaan voor verschillende mensen, meningen en invalshoeken. Hoe inclusiever je bedrijf, des te minder belangrijk het is of je een man of vrouw bent. Het grote gevaar zit ‘m vooral in grote, homogene groepen. Daar kan alleen maar eenheidsworst van komen. Inclusie kan zeker helpen om bedrijven divers te maken.”
Omarm alle meningen en invalshoeken en beschouw ze als toegevoegde waarde.
Maar dat vergt wel een ander soort leiderschap: “Meer empathie, meer kwetsbaarheid. Minder uitgaan van je eigen grote gelijk, maar juist alle meningen en invalshoeken omarmen en beschouwen als toegevoegde waarde. Ook als leider ben je een schakel in wat je team kan brengen. Je bent nooit alwetend. Die kwetsbaarheid moet je kunnen toelaten, anders krijg je een monocultuur waar vrouwelijk leiderschap geen kans krijgt.”
vrouwelijk leiderschap is authentiek leiderschap
“De kern van vrouwelijk leiderschap?”, vraagt Dominique zich af. “Dat is helemaal jezelf zijn, niet proberen te conformeren of iemand anders proberen te zijn. Mijn tip aan vrouwelijke leiders: vertrouw erop dat je authentieke zelf ook opgemerkt wordt. Je hoeft daarvoor niet op tafel te kloppen of machogedrag te kopiëren.”
cijfer empathie niet weg
“De meeste bedrijven hebben een cijferfetisj. Directe resultaten, dat is wat telt”, stelt Dominique. “Terwijl zachte, indirecte factoren een grotere invloed kunnen hebben op de bottom line. Denk maar aan klanttevredenheid, hoe collega’s met elkaar omgaan en hoe kandidaten worden behandeld. Het gaat om empathie en dialoog. Dat zijn trouwens factoren waar je al heel wat meer vrouwelijke kenmerken in kwijt kunt.”
Dominique ziet bedrijven gelukkig in de juiste richting evolueren: “Bedrijven zijn steeds meer bezig met hun purpose, met hun kern, hun bestaansreden en hun verantwoordelijkheid tegenover de maatschappij en de planeet.”
meer aandacht, meer verandering
“Ik ben ervan overtuigd dat de toenemende aandacht voor thema’s als het glazen plafond en de verdeling tussen mannen en vrouwen bij topfuncties echt zinvol is geweest”, besluit Dominique. “Juist daarom is er de afgelopen jaren heel wat veranderd.”
Alleen ben ik niet zo’n fan van quota’s. Je zal tegenwoordig maar een man zijn met de juiste kwaliteiten en ambitie.
“Alleen ben ik niet zo’n fan van concrete quota’s. Je zal tegenwoordig maar een man zijn met de juiste kwaliteiten en ambitie. Quota’s zijn fundamenteel unfair, wellicht zoals vrouwen vroeger unfair zijn behandeld. Ik denk niet dat we vuur met vuur mogen bestrijden. Iedereen moet rechtvaardig worden behandeld. Iemand die geschikt is op basis van ambities en talenten, moet kansen krijgen. Los van gelijk welke stempel.”
zin geven is zin krijgen
Mensen aan een zinvolle job helpen, dat is al 20 jaar mijn ultieme drijfveer.
“Ik werk intussen 20 jaar bij Randstad Group”, vertelt Dominique. “Ik heb carrière gemaakt, maar zo voelt dat niet. Je kan maar een goede leider zijn als je tot in het kleinste detail geïnteresseerd bent in wat je doet en wat je toevoegt met je werk. En dat is bij Randstad Group gelukkig glashelder: onze purpose is om mensen aan een zinvolle job te helpen en bedrijven aan de juiste medewerker, vandaag en morgen. En dat is al 20 jaar mijn ultieme drijfveer.”
“Ik vind het vooral belangrijk om een carrière te ontwikkelen die voor jou zinvol is, zodat je werk doet waarin je gelooft”, aldus Dominique. “Je moet intrinsiek gemotiveerd zijn om elke dag in elke kleine actie het verschil te maken. Dat is beter dan voor jezelf een ambitieus carrièrepad uit te stippelen, want dan ben je te veel met jezelf bezig. En dan mis je waar het eigenlijk om gaat: waarde toevoegen en zinvol bouwen aan de toekomst.”
als detective de werkvloer verkennen
“Ik ben heel dankbaar dat ik bij Randstad Group op de werkvloer ben begonnen”, herinnert Dominique zich. “Ik zat in een kantoor vooraan en zag iedereen passeren. Zo kon ik de sfeer opsnuiven en als een detective onderzoeken hoe kandidaten zich voelen als ze binnenlopen, hoe klanten worden benaderd. En vooral: hoe we het nog beter kunnen doen. Een sterke empathie ontwikkelen voor de hele organisatie leidt automatisch tot betere oplossingen.”
Dominique heeft al een mooi traject achter de rug: “Toch heb ik nooit het gevoel gehad dat mijn baan in essentie is veranderd. Waar het uiteindelijk over gaat, is altijd gelijk gebleven: mensen aan hun ideale job helpen. Natuurlijk zijn er vandaag grotere knopen om door te hakken. Maar ik ben altijd trouw gebleven aan die purpose. En aan mezelf.”
blijf jezelf, ook in een andere cultuur
“Een belangrijk kantelmoment in mijn carrière was de overstap van België naar Nederland”, herinnert Dominique zich. “De eerste 6 maanden waren bikkelhard. Met mijn vrouwelijk leiderschap – openstaan voor andere visies – werd ik afgedaan als ‘zachtgekookt eitje’. Nu zeg ik eerst mijn eigen mening en peil ik vervolgens naar andere meningen. Door het om te draaien, kom ik sterker over. En vooral: ik blijf trouw aan mezelf.”