"Dit is onze derde speeddate." Nancy Van de Perre (VdP trainingsinstituut) en Jeroen Janssens (Randstad) glunderen. Vorig jaar ontmoetten ze elkaar voor het eerst. De aanleiding? De enorme schaarste aan expediteurs voor luchtvracht. Omdat er zo weinig kandidaten zijn voor de job, leiden zij ze nu zelf op. Ook een speeddate maakt deel uit van het traject.
De logistieke sector blijft boomen. Er is veel werk. Goed opgeleid personeel vinden is moeilijk. Bitter weinig studenten kiezen voor een logistieke opleiding. Daardoor blijven werkgevers in dezelfde, beperkte vijver vissen. Ook in de luchtvracht zijn ervaren kandidaten goud waard. Dat leidt tot een loonopbod dat voor geen enkele werkgever vol te houden is. De oplossing moest uit een andere hoek komen.
bouwen op basisprofiel
Jeroen Janssens: "Vorig jaar zijn we rond de tafel gaan zitten met enkele werkgevers die actief zijn op Brussels Airport en Brucargo. Ons voorstel: hen vooruithelpen door zelf een basisopleiding voor luchtvrachtbediende te organiseren. Iedereen reageerde positief. Dus vroegen we de bedrijven om input. Welk basisprofiel moet een luchtvrachtbediende hebben, wat moet die persoon minimum kennen, …? Op basis van alle antwoorden en aangevuld met haar jarenlange expertise, tekende Nancy van VdP een opleiding op maat uit. Die hebben we sinds mei vorig jaar al 3 keer georganiseerd. Een schot in de roos!"
opgeleid voor de job
De rollen zijn duidelijk verdeeld. Randstad selecteert deelnemers voor de opleiding op basis van hun motivatie, ervaring, denkniveau, … en VdP zorgt voor de praktijkgerichte kwaliteitstraining.
"In een klassikale opleiding van 5 dagen maken onze cursisten kennis met de wereld van de logistiek en de luchtvracht. Wat doet een luchtvrachtbediende? Hoe zit de internationale regelgeving in elkaar? Welke documenten zijn er en hoe maak je die op? … Wie slaagt in het examen, krijgt een getuigschrift. En dat opent deuren. Heel wat kandidaten die via de cursus een job vinden, zie ik nadien nog terug voor bijkomende opleidingen. Een bewijs dat de aanpak werkt." - Nancy Van de Perre
speeddate legt eerste contact
Jeroen: "Om de cursisten zo snel mogelijk aan het werk te krijgen, organiseren we telkens een speeddate op het einde van de tweede lesdag. Kandidaten en potentiële werkgevers leren elkaar dan kennen in een ongedwongen sfeer. Cv's krijgen de werkgevers pas nà de date, want bij Randstad werken we 'human forward'. Dat wil zeggen dat we de mens centraal stellen - met al zijn talenten en ambities. Niet alleen het cv telt. Er moet een klik zijn."
Die klik was er eind vorig jaar tussen de Russische Alla Danilchenko en KLM/Air France. En sindsdien gaat het hard.
Alla: "Ik heb tien jaar carrière gemaakt als financieel analist bij een grote bank in Moskou. Ik was er senior manager en had veel B2B klantencontacten. Toen ik in 2017 naar België verhuisde, mijn grote liefde achterna, heb ik eerst een intensieve cursus Nederlands gevolgd aan de KU Leuven. Nadien ging ik op zoek naar een job zoals ik in Moskou had. Dat bleek echter onmogelijk, tenzij ik opnieuw zou gaan studeren. Ik heb mijn focus dus verlegd in de richting van customer service, omdat ik daar ook veel ervaring in had. Zo kwam ik deze opleiding op het spoor. Ze sprak me aan want in logistiek draait het uiteindelijk ook allemaal om customer service. Ik volgde de cursus, deed mee aan de speeddate en werd uitgenodigd voor een aantal sollicitatiegesprekken. Uiteindelijk kreeg ik 5 jobaanbiedingen! Het voorstel van KLM/Air France overtuigde me. Ik kon er meteen aan de slag als customer service representative en team coordinator. Daarom mag ik nu opnieuw speeddaten, maar wel aan de andere kant van de tafel: ik ben hier om nieuwe collega's te rekruteren voor mijn team. De eerste contacten zijn gelegd. Spannend!"