Ook 2021 wordt een jaar waarin we met z’n allen snel en flexibel zullen moeten inspelen op verandering. En daarbij is ook dit jaar een sleutelrol weggelegd voor tijdelijke medewerkers. Zij zorgen er immers voor dat bedrijven snel kunnen schakelen en inspelen op veranderende omstandigheden.
Maar tijdelijke contracten gaan gepaard met een aantal specifieke financiële uitdagingen en valkuilen.
In wat volgt, geven we je graag onze tips om zo goed mogelijk om te gaan met het inschakelen van flexibele medewerkers.
1. kies het juiste aanwervingsmodel
Als je overweegt om mensen op tijdelijke basis aan te werven, kunnen de opties overweldigend lijken. Of je nu kiest voor het tewerkstellen van werknemers via een inhouse-dienstverlener, een managed service provider of nog andere manieren, is uiteraard afhankelijk van de situatie in jouw bedrijf. Houd overal rekening mee voor je beslist. Van het tijdsbestek waarin je werkt, de bestaande beschikbaarheid van gekwalificeerde kandidaten op de markt tot het beschikbare budget.
Door voldoende tijd uit te trekken om te onderzoeken welke aanpak het beste aansluit bij de specifieke noden van jouw organisatie, kan je sneller het juiste proces uittekenen om die flexibele schil van medewerkers zo efficiënt mogelijk te beheren.
2. benchmark jouw verloning
Het is voor elke werkgever belangrijk. Maar zeker als je veel mensen - én tijdelijke krachten - aan het werk hebt: benchmark regelmatig jouw verloning binnen de sector en zorg ervoor dat de loonpakketten aantrekkelijk zijn.
Deze oefening is interessant in twee richtingen: je zorgt ervoor dat je voor een belangrijke bouwsteen van jouw aantrekkelijkheid als werkgever marktconform bent. Anderzijds zorg je er ook voor dat je niet te veel betaalt en dat je een zeer belangrijke bepalende factor van jouw loonkosten regelmatig evalueert en ook goed opvolgt.
3. maak werk van een talent community
Als je proactief werk maakt van een netwerk van mensen die jouw bedrijf al kennen en die een interessant profiel hebben voor jouw bedrijf, versnel je het aanwervingsproces en beperk je de rekruteringskosten.
Voorbereiding is het halve werk. Zonder zo’n netwerk, riskeer je dat je onder druk van een acute nood plots halsoverkop mensen moet aanwerven.
Geen tijd? Dan kan een hr-partner zeker een oplossing zijn. Randstad Inhouse Services heeft bijvoorbeeld al 20 jaar ervaring met het beheren en poolen van grote groepen mensen en heeft een erg grote database van profielen die ervaring hebben in tal van sectoren.
4. meet de impact
Investeer - net zoals je doet voor je vaste medewerkers - ook in de monitoring van de kosten die verbonden zijn aan het inschakelen van tijdelijke medewerkers.
En breng daarbij niet alleen de kosten, maar ook hun toegevoegde waarde in kaart. Zo krijg je zicht op wat werkt en kan je ook snel ingrijpen als iets niet goed loopt. Bovendien ben je aan de hand van die data ook beter gewapend om te oordelen of een samenwerking met een hr-dienstverlener een goede investering is.
5. investeer in jouw tijdelijke medewerkers
Als je jouw tijdelijke medewerkers goed onthaalt en begeleidt, dan zijn ze niet alleen sneller productief, maar dan positioneer je je naar hen toe ook als een aantrekkelijke werkgever.
En dat is erg belangrijk. Want hoewel corona de schaarste op de arbeidsmarkt wat naar de achtergrond lijkt te duwen, blijft het voor heel wat profielen nog erg moeilijk rekruteren. De contacten met de mensen die je tijdelijk inschakelt in jouw bedrijf, zijn dan ook erg belangrijke lijntjes die je legt naar schaars talent.
Tijdelijke medewerkers die de gaten in de planning vullen, kennen jouw bedrijf en het werk al en zijn dus erg interessante potentiële vaste medewerkers. Investeer dan ook in hun onboarding en begeleiding. Bouw een relatie met hen op en zorg ervoor dat ze hun job zo goed mogelijk kunnen uitoefenen. Zodat ze, van zodra je op zoek bent naar vaste mensen, blij zijn dat ze voor jou mogen blijven werken.
20 jaar ervaring
Randstad is naast algemene marktleider op de uitzendmarkt, met Randstad Inhouse Services ook pionier en marktleider in deze specialisatie van uitzendkantoren op de werkvloer bij de klant. Vandaag krijgen we het vertrouwen van 130 grote Belgische bedrijven waar wij een inhouse kantoor op de werkvloer hebben. En dat in een waaier van sectoren: retail, technologie, voeding, de autosector, logistiek, call centers, farma, …
Graag meer informatie over wat Randstad Inhouse Services voor jouw bedrijf kan betekenen?