Vandaag de dag is het essentieel voor bedrijven om een sterke band op te bouwen met hun doelgroepen. Een grote community die sterk verbonden is, is namelijk loyaler én meer bereid om te investeren in het bedrijf in kwestie.
Maar in een wereld waarin we dagelijks overspoeld worden met informatie kan het een hele uitdaging zijn om je publiek te bereiken. Een welgemikte campagne kan je wél onder de neus van een enorme groep mensen brengen. De voordelen van een digitale campagne ontdek je hier. Later in de blogpost laten we Anneleen Storme, Maria Belmonte en Barbara Evens aan het woord om te vertellen over de Connect-campagne van Randstad Professionals zelf.
grote groepen aanspreken
Online campagnes hebben verschillende voordelen, maar het meest voor de hand liggende is waarschijnlijk het bereik. Nagenoeg iedereen gebruikt digitale kanalen: van Google en social media tot websites en e-mail. In onze digitale wereld is het dus veel makkelijker om grote groepen aan te spreken met je online campagne dan met een offline, fysieke campagne.
Je kan dus redelijk snel en met een beperkt budget je publiek al vinden. En, wat nog veel leuker is aan een online campagne, is dat het je in contact kan brengen met nieuwe mensen. Een nieuwe doelgroep die je misschien zelf nog niet overwogen had.
de deur open zetten
Nog een belangrijk voordeel aan het digitale luik is de mogelijkheid tot interactie. Op digitale kanalen is de afstand tussen bedrijf en doelpubliek veel kleiner. Ze kunnen reageren, contact opnemen, liken, delen, en ga zo maar door.
Met een digitale campagne zet je dus de virtuele deur open voor connectie waardoor je community kan groeien en de band tussen jou en je doelgroep hechter kan worden. Bovendien is die interactie extreem waardevol voor je imago – hoe het brede publiek je ziet.
meten is weten
Een derde voordeel van de online campagne is dat je de resultaten en het sentiment kunt meten. Aan de hand van je SMART doelen die je op voorhand opstelt, kan je de resultaten monitoren.
Je kan het aantal shares, likes en comments meten, maar ook de data die je verzamelt uit het aantal conversies, bezoekers en contactaanvragen kan je veel vertellen. Zo kan je meten of je je SMART doelen gehaald hebt, of je eerder je aanpak wat moet bijstellen.
welke kanalen kan je inzetten?
Er zijn verschillende kanalen die je kan inzetten voor je digitale campagne. Je website is een sterk kanaal omdat die vaak de kern van je bedrijfscommunicatie is. Hier voltrekken de conversies meestal. Maar er is ook nog social media (LinkedIn, Instagram, Facebook), YouTube, email, podcasts, en meer.
Welk kanaal je best kiest? Dat hangt volledig van je doelen en je publiek af. Wat wil je bereiken? Waar brengt je doelgroep tijd door? Welk kanaal is het meest geschikt voor de campagne die je zal verspreiden?
de campagne
Bij Randstad Professionals demonstreerden we het succes van online campagnes zelf al met de digitale connect-campagne. We wilden de connectie met onze community (de talenten die we tewerkstellen) aangaan en ons team uitbreiden. Anderzijds wilden we de positionering van Randstad Professionals als dé HR-partner bij uitstek versterken.
de keuze voor digitaal
We kozen voor digitale kanalen om een grote en diverse groep in één campagne te bereiken. Daarom creëerden we een videoreeks waarin we consultants en recruiters van verschillende achtergronden aan het woord lieten.
We creëerden niet zomaar video’s, maar echte evergreen content die lang gebruikt kan worden.
de video’s
We brachten verschillende consultants en recruiters in beeld. Zo stelden we uiteenlopende vragen aan talenten van diverse achtergronden. Op die manier konden onze talenten hun eigen ervaringen delen en lieten we het warme gevoel dat we binnen Randstad Professionals ervaren voor zichzelf spreken.
Ik werk heel graag voor Randstad, dus mijn antwoord had ik meteen klaar.
kanaalkeuze
We verspreidden de Connect-campagne op YouTube, maar ook via Facebook, Instagram en LinkedIn. Bovendien deelden we onze campagne op onze website en intern binnen Randstad.
de resultaten
We kregen enorm veel reacties, namen waar dat we meer zichtbaar werden en kregen meer volgers op onze social media. En, nog belangrijker: onze website werd vaker bezocht en we kregen nieuwe aanvragen van organisaties.
De resultaten van onze digitale campagne waren duidelijk zichtbaar en zinderen nog na.
professional-hulp nodig?
Heb je zelf een project waarbij je de hulp van Randstad Professionals kunt gebruiken of wil je even sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met een van onze experts. We beantwoorden met plezier je vragen.