Herinner je jouw eerste werkdag nog? Je was waarschijnlijk zenuwachtig én enthousiast tegelijk. Logisch, want het is een belangrijke dag: voor de nieuwkomer én voor het bedrijf.
Een goede start geeft de nieuwkomer zelfvertrouwen en zorgt voor een positieve flow. Bovendien: hoe sneller je nieuwe collega gewend is, hoe sneller deze op volle kracht mee kan draaien in het bedrijf. Klinkt goed, toch?
Maar hoe onboard je nieuwe medewerkers op een succesvolle manier? Mieke, learning officer bij Randstad, deelt haar tips. Elk jaar begeleidt ze samen met een aantal interne trainers zo’n 250 nieuwe collega’s bij hun onboarding.
tip 1: onboarden begint vóór de eerste werkdag.
Dat lees je goed: een succesvolle onboarding begint al bij de eerste kennismaking tijdens het selectieproces. Hoe dit moment verloopt en hoe het gesprek aanvoelt, bepaalt voor een groot deel hoe welkom de starter zich voelt op de eerste werkdag.
tip 2: voorkom onnodige stress.
Informeer je starter over praktische zaken zoals: waar moet een nieuwe collega zich aanmelden, hoe laat begint de werkdag, wie is de contactpersoon, is er lunch voorzien, hoe zit het met parkeren … zo voorkom je onnodige stress.
tip 3: vermijd een info-tsunami.
Een nieuwe job is een grote verandering. Elke werkplek is immers anders en dat vraagt aanpassing en energie. Probeer nieuwe informatie daarom te doseren. Presentaties bekijken, nieuwe collega’s ontmoeten, formulieren invullen… er is veel te doen, maar het hoeft misschien niet allemaal op de eerste dag of in de eerste week?
tip 4: zorg voor afwisseling.
Zorg voor afwisseling tijdens de onboarding. Mix job- en bedrijfsinfo en wees creatief in de manieren waarop je de informatie brengt. Face to face, een e-learning, coaching, klassikaal leren, een individuele of team opdracht, een presentatie, een brainstorm, een rollenspel … met variatie hou je het interessant.
tip 5: onboarding is een team effort.
Een succesvolle onboarding is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Informeer iedereen die erbij betrokken is en spreek duidelijk af wie wat doet. Zorg dat iedereen begrijpt waarom een goede onboarding zo belangrijk is.
Vraag ook het management om een van de eerste dagen even langs te komen om zich voor te stellen. Zo voelen nieuwe werknemers zich gezien als een belangrijk deel van het bedrijf.
tip 6: stel duidelijke verwachtingen.
Maak je verwachtingen duidelijk aan de nieuwe medewerker. Op welke manier draagt de nieuwkomer bij tot het team? Wat kan er de komende dagen al gedaan worden? Wat zijn de KPI's van het team? Welke resultaten verwacht je op korte termijn? Zijn er processen of procedures om te volgen? Welke taken zijn het belangrijkst? Wie is het aanspreekpunt voor vragen?
tip 7: zorg voor een meter of peter.
Het is gemakkelijker om te wennen aan een nieuwe werkomgeving als er een collega (een meter/peter/buddy) beschikbaar is om vragen aan te stellen. Op deze manier maak je direct duidelijk dat vragen stellen helemaal oké is! Ook zorg je dat werknemers proactief en efficiënt achter de informatie aan gaan die ze nodig hebben om hun job goed te doen.
Ook een goed idee voor de eerste week: laat de starter een dag meelopen met een meer ervaren collega.
tip 8: start met teamwerk.
Een groepsopdracht is een van de beste manieren om een nieuwe medewerker te helpen integreren. Je nieuwe teamlid levert direct een concrete bijdrage – maar hoeft niet alle verantwoordelijkheid te dragen. Op die manier kan de nieuweling zich efficiënt inwerken en wennen aan de nieuwe omgeving.
tip 9: blijf betrokken.
Check regelmatig even hoe het gaat met de nieuwe medewerker. De meter/peter/buddy doet dit op een informele manier, maar het plan ook af en toe officiële evaluatiemomenten in om bewust stil te staan bij de afgelopen periode.
Wat kan je bespreken tijdens zo’n evaluatie:
- Wat loopt goed?
- Hoe is het contact met het team?
- Wat loopt minder goed?
- Is er al een opleidingsplan?
- Voldoet de job aan de verwachtingen?
tip 10: vraag om feedback.
Elke nieuwe medewerker heeft andere verwachtingen. Er is daarom altijd ruimte om je onboardingproces te verfijnen en verbeteren. De beste manier om dat te doen? Vraag nieuwe medewerkers om feedback!
Misten ze iets bij hun onboarding? Zijn ze nog ergens onzeker over? Hebben ze suggesties om het nog beter te doen? Die feedback kan ervoor zorgen dat je het bij de volgende nieuwkomer nog beter aanpakt!
zoek je nog nieuw talent om te onboarden?
Zoek je nog nieuw talent om jouw organisatie te versterken? We helpen je graag bij je zoektocht!