welzijnsbeleid
welzijnsbeleid

Hybride werken, hoge verwachtingen, collega’s die wegvallen … Pascale Van houte, trainer en coach bij Randstad RiseSmart, merkt grote uitdagingen op de arbeidsmarkt. Al meer dan tien jaar brengt ze balans in het leven van managers en werknemers.

Vandaag trekt ze aan de alarmbel, want ze ziet dat het mentaal en psychisch welzijn in bedrijven volledig onder het nulpunt is gezakt: “Het is één voor twaalf. Werkgevers moeten beseffen dat meer opbrengst met minder mensen en middelen niet haalbaar is. Als ze niets doen, zijn ze binnenkort hun beste mensen kwijt.” De oplossing? People management met een hart en veel empathie. Pascale legt uit hoe je daarmee begint.

1. hou jezelf een spiegel voor

“Gelukkige werknemers doen hun job met veel goesting en energie. Ze weten dat ze hun talent goed inzetten en dat hun waarden gerespecteerd worden. Dat komt het hele bedrijf ten goede: minder ziekteverzuim, een betere sfeer en meer productiviteit”, zegt Pascale. “Wil je gelukkigere werknemers? Zorg dan voor authentiek en empathisch leiderschap.

Alles begint met aandacht voor je mensen. Iedere manager zou zichzelf de vraag moeten stellen: zie ik mijn mensen graag? Kan ik me écht inleven in mijn werknemers? Als je daarmee moeite hebt, dan kan je die kwaliteit trainen via individuele coaching. Alleen vanuit een echte interesse kun je je werknemers helpen. Niet eerst met een focus op geld en productiviteit, maar met een focus op mensen.”

“Vraag jezelf ook af: wil ik de cultuur in mijn organisatie veranderen? En durf ik in gesprek te gaan met de directie én mijn mensen om die zaken te veranderen? Niet evident, maar wel noodzakelijk om een effectief welzijnsbeleid in gang te zetten.”

2. gooi de maskers af

“De coronacrisis zorgde voor heel wat stress en onzekerheid – en die stress ebt langzamer weg dan veel werkgevers denken. Bovendien werkten veel mensen van thuis uit tijdens de pandemie. Nu ze opnieuw vaker naar kantoor komen, moeten ze opnieuw een balans vinden tussen werk en privé. En dan is er nog de torenhoge werkdruk.”

“Vaak zijn managers zich bewust dat het anders moet. Maar ze weten niet hoe of durven het probleem niet aan te pakken. Bovendien lijden ze zelf onder die werkdruk. Probeer de schone schijn niet hoog te houden, maar durf je kwetsbaarheid te tonen. Plan een crisisvergadering in over de hoge werkdruk en bespreek het samen met je werknemers.” 

3. organiseer check-ins met je teamleden

“Als werknemers ziek uitvallen, zeggen werkgevers soms: “Ik kon niets doen, want ik zag het niet aankomen”. Daarom zorg je best regelmatig voor check-ins. Zit samen met elke werknemer in je team en vraag: “Hoe is het met jou? Wat heb je nodig? Hoe kan ik je helpen?” Ja, dat vraagt tijd, maar je helpt je organisatie en werknemers er wél mee vooruit. Want door te luisteren, ontlast je je medewerkers, waardoor ze zich nadien beter op het werk kunnen concentreren”, vertelt Pascale.

Het belangrijkste is dat je mensen zich gewaardeerd en veilig voelen op het werk. Door in gesprek te gaan, toon je dat je om hen geeft. Dat kan onwennig zijn in het begin. Maar zolang je het duidelijk maakt dat je wilt helpen en niet controleren, zullen je werknemers je op lange termijn heel dankbaar zijn.”

4. geef je mensen de tijd

De werkdruk in veel bedrijven is te hoog. Zeker nu iedereen zich probeert aan te passen aan het hybride werken. Pascale: “Gun je werknemers dus af en toe een momentje rust. Laat hen niet van videocall naar videocall springen, maar plan een kwartier rust tussen elk gesprek. Zo is er ook een buffer wanneer een gesprek uitloopt.”

“Een andere tip is e-learnings: laat je mensen op hun eigen tempo digitale lessen volgen. En maak die lessen niet te lang. Een boek lezen is een grote tijdsinvestering, een podcast beluisteren al veel minder.”

“Veel werknemers missen nog altijd sociaal contact. Plan geregeld een informeel momentje in waarop collega’s in real life kunnen bijpraten. Een babbeltje tussen collega’s helpt om de druk van de ketel te halen.”

5. laat je omringen door medestanders

Een welzijnsplan uitdokteren doe je niet alleen. “Ga samenzitten met hr, collega-leidinggevenden, directieleden, je externe dienst voor preventie en welzijn op het werk die instaan voor mentaal welzijn. Bespreek wat je anders wilt zien in je organisatie. Maak een plan en verdeel de taken. Zo blijft het welzijnsbeleid behapbaar voor iedereen”, stelt Pascale voor.

“Wees niet de held die het allemaal wel zelf kan. Wordt de druk van al die een-op-eengesprekken je te veel? Geef je limieten toe en vraag om hulp bij een collega. Je werknemers zullen het appreciëren als je toegeeft: ik ben ook niet perfect.”