Meer dan 70% van de werkende professionals zijn niét actief op zoek naar een nieuwe job. Toch zijn het vaak deze passieve kandidaten die een meerwaarde vormen voor jouw bedrijf. Ze verlaten namelijk hun huidige werkplek, waar ze best tevreden zijn, om voor jou te komen werken. Hun motivatie en betrokkenheid liggen meteen hoger. Benieuwd hoe je ze kunt strikken?
Wat is dat precies, een passieve kandidaat? Deze mensen zijn niet actief op zoek naar ander werk, maar tegelijkertijd niet ongevoelig voor nieuwe mogelijkheden of jobkansen. En in een tijd van war for talent zoek je als werkgever best een manier om deze passieve kandidaten aan te trekken én binnen te halen.
het voordeel van passieve kandidaten
Het grote voordeel van passieve kandidaten? Je bepaalt eerst wat je nodig hebt en zoekt dan de perfecte match. Lukt het je om je droomkandidaat binnen te halen? Dan betekent dit dat deze heel bewust voor jouw organisatie gekozen heeft, en dus zeer gemotiveerd is. Hieronder vind je vier tips om passief talent aan te trekken.
1.creëer een talent pipeline met passieve kandidaten
Met een talent pipeline gaat het rekruteringsproces een stuk sneller. Zo'n talent pipeline is een pool van passieve kandidaten waarvan je weet dat ze perfect passen bij bepaalde vacatures. Je kan hen snel linken wanneer zo'n vacature open komt te staan.
2.versterk je employer brand
Passieve kandidaten zijn over het algemeen tevreden met de job die ze hebben. Een aantrekkelijke employer brand is daarom des te belangrijker om hen te overtuigen om voor jouw organisatie te kiezen.
Heeft jouw employer brand wat aandacht nodig? Met deze stappen blijf je actueel en aantrekkelijk voor kandidaten:
- auditeer je merk: wat wordt er online over je merk gezegd?
- werk aan je imago. Zijn er negatieve reviews? Reageer hier dan op en probeer een oplossing te vinden. En vraag medewerkers om positieve testimonials en reviews te schrijven.
- ontwikkel een unieke EVP (employer value proposition).
- evalueer je EVP voortdurend zodat deze aansluit op de verwachtingen van het (passieve) talent dat je wilt bereiken.
3. stimuleer engagement
Passieve kandidaten bereik je niet via vacaturesites of je eigen website. Ze zijn immers niet actief op zoek naar een job. Vaak zitten ze wel op social media.
Bepaal daarom op welke kanalen je doelgroep actief is en probeer ze daar te bereiken. Speel bijvoorbeeld je unieke EVP uit. Maak ze nieuwsgierig naar jouw organisatie en de mogelijkheden voor hun type profiel. Maak het hen bovendien makkelijk om door te klikken naar een vacature, testimonial of andere interessante content.
Neem ook je sollicitatieproces onder de loep en versimpel dit indien nodig. Geen enkele kandidaat wil uren besteden aan het invullen van formulieren. Werk in plaats daarvan bijvoorbeeld met laagdrempelige (vooringevulde) formulieren op social media.
4. blijf optimaliseren
Analyseer en optimaliseer je sourcingprocessen voortdurend. Hoeveel touchpoints zijn er gemiddeld nodig om iemand te overtuigen? Hoeveel sollicitatieformulieren worden er deels ingevuld? Welke posts op social media hebben het hoogste engagement? … Analyseer je resultaten en stel je processen bij zodat je zo efficiënt mogelijk passief talent kan aantrekken.
hulp nodig?
Het vinden van passieve kandidaten – en ze overtuigen om van job te veranderen – is een intensief en uitdagend proces. Zoek je een ervaren partner die je hierbij kan helpen? Onze experts staan voor je klaar.