Dat mensen niet bereid zijn om bij te leren, daar is Bianca Reuse, manager learning & development bij Randstad Group Belgium, het to-taal niet mee eens: “Meer nog: mensen die geen kansen krijgen om te groeien, vallen stil of vertrekken. Er zijn redenen genoeg om in te zetten op levenslang leren.”
“Het is een win-win”, stelt Bianca. “Je werknemers groeien én je organisatie blijft relevant en future-proof: je bent beter in staat om sneller in te spelen op de veranderende context van de markt en voorsprong te nemen.
Eén belangrijke voorwaarde: werk eerst aan de learning agility van je werknemers. Dat is de vaardigheid om je inzichten en kennis in te zetten om de wereld te begrijpen, zelfs als die verandert. Het is ook een mindset: je op je gemak voelen buiten je comfort zone.”
Groeien? Dat is je op je gemak voelen buiten je comfort zone.
1. de goesting om te groeien
“Werknemers willen wel degelijk vooruit. Meer nog: ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet wil groeien”, weet Bianca. “Bij Randstad maken we onze werknemers bewust dat ze zelf aan het roer staan van hun ontwikkeling.”
“Die evolutie zien we overal: leren wordt minder top-down gestuurd, maar is een dialoog tussen persoonlijke ambities en organisatienoden. Gelukkig, want waar werknemers écht allergisch voor zijn, is een opgelegd opleidingstraject. Zo verdwijnt die goesting om te groeien als sneeuw voor de zon.”
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet wil groeien.
2. meer, betere en gemotiveerde kandidaten
“Als je niet opleidt, ga je weinig instroom hebben”, weet Bianca. “Mensen willen blijven evolueren. En zoeken een broedplaats voor hun talenten en hun employability. Dat vinden ze niet bij organisaties die blijven stilstaan, maar bij bedrijven die inzetten op de ontwikkeling van hun werknemers.”
“Het is een gigantisch concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt. Bovendien maak je met een leercultuur voorsprong in de onboarding van je werknemers. Met trajecten die hen doelgericht en persoonlijk opleiden, versnel je hun inzetbaarheid en zit de motivatie vanaf dag 1 meteen goed.”
3. mensen blijven langer
“Wanneer werknemers het gevoel hebben dat ze vastgeroest zijn in hun carrière, zoeken ze andere oorden op of gaan ze op automatische piloot”, zegt Bianca. “En dat is in geen geval goed voor je organisatie.”
“Laat werknemers hun onontgonnen talent ontdekken. Het heeft twee grote voordelen voor jou als werkgever: je hebt steeds meer kennis en competenties in huis, én je werknemers worden loyaler. En blijven dus langer aan boord.”
“De vrees dat werknemers vertrekken nadat ze dure opleidingen hebben gevolgd, is dus ongegrond. Het omgekeerde is waar: als je niet in hun talent investeert, gaan ze op zoek naar een werkgever die dat wel doet.”
Laat werknemers hun onontgonnen talent ontdekken, en ze blijven langer aan boord.
4. leren kan meer dan ooit op maat
“De mogelijkheden om te leren zijn exponentieel groter geworden. Leeracties gaan heel breed, gaande van klassikale opleidingen tot online trainingen, van mentors tot coaches en buddy’s”, weet Bianca. “Voor elke ontwikkelnood zijn er minstens een aantal geschikte oplossingen.”
“De COVID-pandemie heeft ons verplicht om de beweging naar digitaal leren te versnellen. En in de toekomst zullen we een stuk meer via blended learning groeien.“
“Op ons eigen leerportaal vinden onze medewerkers een ongelooflijk breed aanbod aan leeracties. Zowel de functionele taakgerichte opleidingen als trajecten die inzoomen op persoonlijke ontwikkeling. We willen onze mensen stimuleren om continu te leren – door hen de tools aan te reiken en door ruimte in hun agenda hiervoor vrij te maken. We hebben allemaal de doelstelling om minimaal 4 uren per maand te leren.”
systemen en mensen: breng ze samen
“Organisaties zetten systemen en processen op voor levenslang leren”, weet Bianca. “Dat is logisch. Maar het is belangrijk dat ze afgestemd zijn op de reële noden van je werknemer.”
“Bij Randstad zijn we bijvoorbeeld geëvolueerd van een cyclisch ontwikkelproces, met een persoonlijk ontwikkelingsplan dat één keer per jaar wordt opgesteld, naar continu leren. We zijn afgestapt van die vaste momenten. Leren zit nu in alle interacties met leidinggevenden doorheen het jaar.”
“Extra doelstellingen kunnen erbij komen, prioriteiten kunnen schuiven. Zo brengen we wendbaarheid in onze aanpak. En dat is wat onze werknemers nodig hebben in een context die steeds nieuwe uitdagingen biedt.”
Hoe het beste halen uit je medewerkers?