Tegenwoordig is talent schaars. Bedrijven kampen met een vaardigheidskloof of skill gap en krijgen te maken met verontrustende trends, zoals de ‘Grote Ontslaggolf’ en medewerkers die aan ‘quiet quitting’ doen. Het is dan ook geen verrassing dat veel werkgevers moeite hebben om het juiste talent aan te trekken en aan boord te houden. En dat allemaal nu het belangrijker dan ooit is om in te spelen op de snel veranderende wensen van consumenten.
Om deze uitdagingen te overwinnen en de productie op peil te houden, schakelen veel organisaties niet-traditionele werknemers in, zoals seizoensarbeiders en flexibele arbeidskrachten. Dat is een goede strategie, maar ze schiet tekort als je bedrijf bekwaam personeel aan boord wil houden.
Daar kunnen we bij Randstad mee helpen. We bieden talentacquisitie en personeelsbeheer op maat aan om bedrijven als het jouwe te helpen een kwalitatief hoogstaand personeelsbestand op te bouwen van traditionele en/of niet-traditionele werknemers. In deze blog belichten we de voornaamste manieren waarop Randstad je bedrijf kan helpen om het juiste talent aan te trekken en aan boord te houden.
wil je ook weten hoe Randstad je kan helpen de betrokkenheid van medewerkers op te krikken?
maak een afspraakmeer dan 60 jaar ervaring
Randstad neemt al meer dan 60 jaar het voortouw in talentacquisitie en personeelsbeheer. Ondertussen hebben we al duizenden klanten geholpen om hun vacatures met toptalent in te vullen. We hebben kantoren in meer dan 38 landen verspreid over 5 continenten. Dankzij die ervaring hebben we een unieke kijk op de wereldwijde arbeidsmarkt en begrijpen we door en door hoe regionale verschillen de verwachtingen van zowel werkgevers als werknemers beïnvloeden.
In al die jaren hebben we begrepen dat we onze strategieën voor aanwerving en personeelsbeheer moeten bijsturen en laten evolueren om in te spelen op de veranderende noden van werkgevers, medewerkers en werkzoekenden.
Tegenwoordig bieden werkgevers het hoofd aan grote uitdagingen om talent aan te trekken. Denk onder meer aan het gebrek aan talent, de vaardigheidskloof of skill gap en de hevigere concurrentie op de arbeidsmarkt. Ook nu zijn we toonaangevend met innoverende tools, strategieën en diensten die onze klanten helpen om hun getalenteerde medewerkers aan boord te houden en ook de komende jaren succesvol te blijven.
werknemersbetrokkenheid: inzichten
Bedrijven willen niet zomaar vacatures invullen. Dat weten we maar al te goed. Ze willen kandidaten met de juiste vaardigheden, talenten en competenties die bovendien overweg zullen kunnen met hun directe leidinggevende. Om onze klanten daarbij te helpen en ze de ideale kandidaat aan te reiken, maken we gebruik van diepgaande werknemersinzichten.
Werknemersinzichten verzamelen en analyseren is dan ook een topprioriteit. Maar hoe doen we dat? Onder meer via onze regelmatige Workmonitor-onderzoeken, die duidelijk maken welke verwachtingen werknemers hebben, via onze loonenquêtes die we over de hele wereld houden, via ons Randstad-merkonderzoek, dat polst naar de redenen waarom personeel van job verandert. Dankzij de gegevens die deze onderzoeken opleveren, zetten we innoverende wervingsstrategieën op waarmee je bedrijf de ideale kandidaat kan aantrekken, overtuigen en in dienst nemen.
De kers op de taart? We reiken werkgevers over de hele wereld deze inzichten aan, zodat ze de drijfveren, het gedrag en de verwachtingen van kandidaten beter kunnen inschatten. Dankzij deze gegevens kunnen organisaties werkomgevingen opzetten en beleidslijnen uitwerken die aanslaan bij hun werknemers.
innoverende tools en technologie voor medewerkersbetrokkenheid
Bij Randstad maken we gebruik van geavanceerde technologie om talent op te sporen, in te werken en te begeleiden. Deze innoverende tools stellen ons in staat om het wervingsproces te stroomlijnen voor consequente en effectieve resultaten. Dankzij onze technologie halen onze klanten betere wervingsresultaten en doorlopen werkzoekenden een aangenamer wervingstraject – of het nu gaat om het juiste talent vinden en aantrekken of om verschuivingen op de arbeidsmarkt voorspellen, zodat je bedrijf concurrerende vacatures kan aanbieden. Deze combinatie leidt tot meer tevreden medewerkers en dus een beter personeelsbehoud.
Onze technologie verzamelt en bewaart waardevolle gegevens over talent, waarna onze talentanalysetools die omzetten in waardevolle inzichten. Die inzichten verschaffen kennis en helderheid over het wervings- en personeelsbeheer, omdat we de specifieke behoeften van onze klanten en het gedrag, de drijfveren en de verwachtingen van onze werkzoekenden beter begrijpen.
Met die informatie doorzoeken we de vooraf gescreende kandidaten in onze uitgebreide databank en stellen we een hoogwaardige talentenpool samen voor onze klanten. Zo versnellen we het wervingsproces en zorgen we ervoor dat je het juiste talent op het juiste moment vindt.
In het zeldzame geval dat we geen geschikte kandidaat vinden in onze enorme talentenpool, zetten we een robuuste wervingsstrategie op die steunt op onze jarenlange ervaring, talentinzichten en technologie om gekwalificeerde kandidaten te vinden en aan te trekken. Vervolgens kunnen we de kandidaat begeleiden tijdens het wervingstraject, om hem of haar warm te maken voor de job.
de betrokkenheid van medewerkers vraagt om een menselijke toets
Een menselijke toets: dat is precies wat Randstad onderscheidt van andere aanbieders van hr-diensten. We weten donders goed dat werving en selectie veel verder gaan dan klanten gekwalificeerde kandidaten voor een vacature aanreiken. We weten dat een efficiënt wervingsproces met betere resultaten, zoals een beter personeelsbehoud, staat of valt met de juiste kandidaten voor de juiste functies. De kandidaat moet namelijk niet alleen geknipt zijn voor de job, maar ook overweg kunnen met zijn of haar directe leidinggevende.
Inzicht in kandidaten en innoverende technologie stellen ons in staat om werkzoekenden beter te begrijpen en sneller gekwalificeerde sollicitanten te vinden. Maar de juiste werknemer aanreiken is alleen mogelijk via persoonlijk contact.
Daarom nemen onze teams eerst de tijd om je bedrijf grondig door te lichten. Welke behoeften? Welke vaardigheden heeft het nu en in de toekomst nodig? Is je bedrijf op zoek naar traditionele of flexibele werknemers, of naar een combinatie van beide? Heeft je bedrijf nog andere specifieke noden? Op die vragen zoeken ze het antwoord. Dankzij die informatie weten we precies welk type van kandidaten je zoekt en kunnen we profielen op maat aanbieden. We nemen ook je bedrijfscultuur onder de loep, zodat we nauwkeurig kunnen bepalen of de kandidaat geknipt is voor de job en overweg zal kunnen met zijn of haar directe leidinggevende.
Vervolgens gaan we in gesprek met de kandidaten die we bij Randstad aanbieden. We nemen ook de tijd om de carrièredoelen, sterke punten, interesses en bezorgdheden van de kandidaten te achterhalen. Via gesprekken, feedback en interviews stellen we voortdurend een helder beeld samen van het talent dat we aanreiken. Want hoe beter we de kandidaten begrijpen met wie we werken, hoe beter we in staat zijn om ze een job aan te bieden die ze nog jaren willen doen. Dat kan je bedrijf helpen om zowel de medewerkerstevredenheid als het personeelsbehoud te verbeteren.
customer delight: betrokkenheid op de werkvloer opbouwen
Om onze belofte van toptechnologie met een menselijke toets na te komen, leggen we bij onze aanpak de nadruk op Customer Delight. Customer Delight biedt kort gezegd een nieuwe kijk op het wervingsproces: van een proces dat op gegevens steunt en hoofdzakelijk gericht is op resultaten naar een aanpak die vooral ook in het teken staat van de persoon zelf. Deze wetenschappelijke benadering identificeert de emotionele, transactionele en onderliggende drijfveren van zowel ons talent als onze klanten – een methode die ons waardevolle inzichten oplevert.
Dankzij onze ruime ervaring weten we dat gegevens weliswaar belangrijk zijn, maar niet het hele plaatje laten zien. We kunnen bijvoorbeeld duizenden functies invullen met gekwalificeerde kandidaten die voldoen aan de specifieke eisen van de klant, maar weten we wel zeker dat we de beste kandidaten voor de juiste functies aanreiken? Maken we matches die in het belang zijn van de werkgever én de kandidaat?
We hopen uiteraard van wel, maar via ons Customer Delight-programma willen we ervoor zorgen dat deze ideale kandidaten ook uitdragen waar Randstad voor staat. Via Customer Delight kunnen we tijdens gesprekken met zowel kandidaten als werkgevers een beter beeld krijgen van hun behoeften, verwachtingen en doelen.
Van kandidaten willen we weten wie ze zijn, wat hen interesseert, wat hun behoeften zijn, welke verwachtingen ze hebben op het werk en wat hun toekomstige dromen en carrièredoelen zijn. Van werkgevers willen we weten wat hun noden zijn, hoe de bedrijfscultuur eruitziet en welke doelen het bedrijf in de toekomst nastreeft.
Door de tijd te nemen om de behoeften van onze klanten aan beide kanten van het wervingsproces beter te begrijpen, kunnen we geschiktere kandidaten aanbieden, het personeelsbehoud opkrikken en de betrokkenheid van medewerkers vanaf dag één vergroten.
customer delight en uitzendarbeid
De betrokkenheid op de werkvloer is voor werkgevers altijd al belangrijk geweest. Maar tot nu toe gold dat alleen voor vaste, voltijdse werknemers. Tegenwoordig zien we door de toegenomen vraag naar niet-traditionele werknemers, zoals flexibele en tijdelijke uitzendkrachten, een nieuwe trend in de betrokkenheid van medewerkers. Meer werkgevers stippelen nu strategieën uit om de betrokkenheid van alle werknemers, ook uitzendkrachten, op te krikken (‘increase employee engagement’ in hr-jargon).
De realiteit is dat veel werkgevers tegenwoordig steunen op flexibele uitzendkrachten om de schommelende productienoden in te vullen. Ze willen dat die werknemers bij het bedrijf blijven. Maar ze weten ook dat het bijzonder moeilijk kan zijn om die uitzendkracht aan boord te houden zonder tools die de medewerkersbetrokkenheid meten en bijhouden.
Gelukkig kan ons Customer Delight-programma daarbij helpen, want het omvat al onze kandidaten. Ook zij die zowel op zoek zijn naar traditionele als naar niet-traditionele jobs. Onze nauwe band met onze talentenpool biedt voordelen voor zowel werkgevers als kandidaten.
Stel dat een uitzendkracht al enkele maanden in je bedrijf aan de slag is en goed werk levert. Via gesprekken met deze werknemer komen we te weten dat hij of zij voldoening haalt uit zijn of haar job en graag bij het bedrijf werkt. Hij of zij wil er graag een vaste job krijgen.
Met die informatie kunnen onze teams de ervaring en vaardigheden van de werknemer toetsen aan de openstaande vacatures bij de werkgever. Zo vinden ze mogelijk een match. Vervolgens kunnen we daarmee naar de werkgever stappen en nagaan of hij de werknemer vast wil aannemen.
Als een werkgever naar ons toekomt omdat hij een flexibele uitzendkracht als een goede kandidaat voor een vaste job beschouwt, kunnen we het proces in omgekeerde richting afhandelen. We gaan dan in gesprek met de werknemer om na te gaan of de aangeboden vaste job voldoet aan zijn of haar behoeften en toekomstige carrièredoelen.
Louter afgaan op technologie en inzichten om zo’n match tot stand te brengen, is haast onmogelijk. Dit proces vereist een menselijke toets.
wil je ook weten hoe Randstad je kan helpen de betrokkenheid van medewerkers op te krikken?
maak een afspraakde voordelen van customer delight
Aangezien dat proefproject een groot succes bleek, hebben we het programma vanaf 2019 ook in andere landen gelanceerd. Vandaag bieden we Customer Delight al in 23 landen over de hele wereld aan.
Één van de belangrijkste voordelen is dat we in amper enkele maanden echte resultaten zagen. Het programma stelt ons namelijk in staat om de onderliggende drijfveren bloot te leggen die onze klanten en talent tevreden maken. Dankzij het programma zijn we erin geslaagd om het welzijn, de werktevredenheid en de betrokkenheid van werknemers in slechts enkele maanden te verbeteren. Zoals we weten, kunnen deze factoren het personeelsbehoud, de productiviteit en de winstgevendheid ten goede komen en tegelijkertijd het ziekteverzuim, het personeelsverloop en de arbeidskosten verlagen.
En het allerbelangrijkste: omdat we dankzij Customer Delight de factoren die de werktevredenheid bepalen vroeg in het wervingsproces kunnen identificeren, zijn de medewerkers vanaf dag één volledig betrokken bij het bedrijf. Dat komt de relatie tussen werkgever en medewerker vaak ten goede, zelfs bij niet-traditionele werknemers.
diensten op maat
Onze teams bij Randstad bieden een brede waaier aan oplossingen voor personeelsbeheer aan om de behoeften aan talent bij ons diverse klantenbestand in te vullen. Van zoeken naar talent en onboarding tot werknemers opleiden en ploegendiensten samenstellen. We bieden oplossingen van a tot z op maat van de noden van iedere werkgever.
Maar we weten donders goed dat geen twee bedrijven hetzelfde zijn. Iedere werkgever heeft zijn eigen specifieke behoeften aan talent, zijn eigen unieke cultuur en zijn eigen criteria voor kandidaten. Daarom bieden we onze diensten volledig op maat aan. Als werkgever bepaal je precies welke diensten je aan onze teams overlaat en welke processen je liever zelf afhandelt.
Met andere woorden, je bedrijf betaalt alleen voor de specifieke diensten die het nodig heeft en niet voor andere. Wil je dat onze teams het volledige proces van werving en personeelsbeheer voor hun rekening nemen? Dat kan. Of wil je dat we je gewoon geschikte kandidaten aanreiken en zelf het eigenlijke wervingsproces in handen nemen? Ook dat is geen probleem.
Onze teams bij Randstad hebben de vaardigheden, ervaring, inzichten en technologie in huis om je bedrijf in contact te brengen met geschikte kandidaten. Maar het is onze mensgerichte aanpak die ons onderscheidt. Dankzij ons Customer Delight-programma krijgen we een beter beeld van de behoeften aan talent van werkgevers, net als van de carrièredoelen, interesses en noden van kandidaten. Zo kunnen we werkgevers én werkzoekenden een betere match bieden.
wil je meer weten?
Bij Randstad houden we jaarlijks een wereldwijde enquête over employer branding: het Randstad Employer Branding Report (REBR). Nu onze wereld continu verandert, is het steeds belangrijker om een merk op te bouwen waar medewerkers en talenten graag voor werken. Download het verslag en blijf op de hoogte van de nieuwste trends in employer branding.