christophe
christophe

workforce management: hoe bouw je topteams in marketing, communicatie of sales?

Het afgelopen decennium kwamen marketing-, communicatie- en salesteams terecht in een ongelooflijke stroomversnelling. Ze kregen te maken met de opmars van customer centricity en UX, digital content marketing, marketing automation, social selling, CRM management, ...  En alsof het nog niet snel genoeg ging met die digitale evoluties, deed de opkomst van AI er recent nog een schepje bovenop. 

Het resultaat? Om het verschil nog te kunnen maken moet je vandaag heel wat nieuwe competenties in huis halen. Vroeger had je marketingmedewerkers, communicatiemedewerkers en sales representatives. 

Vandaag heb je performance marketeers, SEO experts, community managers, digital marketeers, social media managers, inbound sales experts, UX copywriters, video marketeers, ... 

Hoe zorg je er met al deze nieuwe specialisaties toch voor dat je de juiste vaardigheden aan boord hebt? Hoe kan je in deze snel veranderende omgeving topteams samenstellen die jouw marketingdoelstellingen, jouw communicatiestrategie en sales targets realiseren? 

Volgens Christophe Van Veirdeghem, Business Director Randstad Professionals Sales en Marketing, is het een kwestie van je te omringen met de juiste partner for talent:

quote icon

Wij brengen bedrijven in contact met de juiste professionals in deze expertises, of het nu voor vaste aanwerving is of voor tijdelijke projecten.

Christophe Van Veirdeghem
Business Director Randstad Professionals Sales en Marketing

In wat volgt reiken we je belangrijke puzzelstukken aan om een topteam te bouwen.

1. bepaal jouw strategische focus

Dagelijks zijn nieuwe digitale apps en trends breaking news. En bij ongeveer elk nieuw AI platform of elke nieuw marketingchannel horen nieuwe competenties. Laat je niet van de wijs brengen door die tsunami van evoluties. Keep your eyes on the ball. 

Zorg dat je weet wie jouw doelgroepen zijn, wat ze nodig hebben en via welke kanalen ze het best te bereiken zijn. Weet met welke formats je hun aandacht kunt trekken. En ken jouw producten en diensten door en door. 

Koppel die expertise aan de strategische doelstellingen van jouw bedrijf en maak jouw marketing-, communicatie- en sales plan op als een kompas. 

2. ontwerp jouw team en identificeer de skills gap

Dat kompas is de perfecte houvast om de blueprint te tekenen voor jouw teams. Bepaal aan de hand van je marketing-, communicatie- en salesplan welke vaardigheden en functies je nodig hebt om je doelstellingen te realiseren.

Wees kritisch en blijf gefocust. Zijn jouw doelgroepen niet te bespeuren op de sociale media? Dan hoef je echt niet in te zetten op een social media manager  voor marketing. Wil je een nieuwe markt aanboren, dan is een social media marketeer misschien nuttiger dan een extra sales professionals.

Als je weet hoe jouw ideale team er moet uitzien, dan heb je meteen ook de skills gap in kaart en weet je welke vaardigheden er vandaag nog ontbreken. 

3. workforce management: de vaste waarde van tijdelijk talent

Houd vervolgens jouw noden nog eens tegen het licht. Denk na over welke vaardigheden je nodig hebt in de vorm van vaste medewerkers en welke competenties door tijdelijke medewerkers kunnen worden binnengebracht.

Denk zeker niet alleen in termen van vaste aanwervingen. Vaste medewerkers rekruteren voor al jouw noden is vandaag onbegonnen werk om een aantal redenen: 

  • De vaardigheden die je nodig hebt zijn erg schaars. Als je voor een externe partner kiest om je hierin te ondersteunen, kies dan een partner die dedicated op deze vacature kan werken. Wanneer je engagement geeft krijg je ook veel engagement terug en wordt je vacature ingevuld.
  • Vaak is de nood aan extra resources bij marketing en sales gelinkt aan piekperiodes. Een rebranding, een event, de lancering van een nieuw product, een nieuwe campagne,... Periodes die tijdelijk extra medewerkers vragen. Niet structureel. Maak dus een onderscheid tussen profielen die je continu nodig hebt als constante spoc binnen jouw bedrijf en profielen die je tijdelijk kan aanhaken.
     

De vaardigheden die je mist, kan je ook perfect via externe experts binnenbrengen en verankeren in jouw team. Haak je bijvoorbeeld iemand aan die zeer sterk is in het werken met ChatGPT of met text to image generative AI tools, dan kan die persoon jouw team trainen zodat ook zij die tools kunnen integreren in hun werk.

quote icon

Elk bedrijf krijgt te maken met plotse pieken. Door op die momenten ervaren externe consultants aan te haken die meteen inzetbaar zijn, haal je tijdens die periodes de druk van de ketel bij het vast personeel en geef je hen de nodige ademruimte. Dat heeft dan weer een positieve impact op de retentie van jouw kernteam. Bovendien veranderen steeds meer loontrekkenden van statuut en bieden hun diensten aan als freelancer. Het zou jammer zijn dat je als bedrijf dit potentieel aan expertise niet gebruikt om je doelstellingen te bereiken.

Christophe Van Veirdeghem
Business Director Randstad Professionals Sales en Marketing

Zorg er dus voor dat je een goed evenwicht bouwt tussen vaste en tijdelijke medewerkers. Hoe die verhouding er moet uitzien om van jouw team een goed geoliede machine te maken, kan alleen jij bepalen. 

4. investeer in een leercultuur en boost kruisbestuiving

En tot slot, maar minstens even belangrijk. Vergeet bij het leggen van jouw puzzel niet om het potentieel van jouw kernteam maximaal te benutten:

  • Investeer volop in omscholing en bijscholing. Zorg voor een leeromgeving en voor een sterke leercultuur die inzetten op continu bijleren. 
  • Investeer in de persoonlijke en professionele ontwikkeling en het welzijn van jouw medewerkers. 
  • Zorg dat je een inclusief team bouwt waarin verschillende visies, kennis en ervaringen elkaar versterken. Laat juniors en seniors elkaar versterken, zorg dat je mensen met verschillende achtergronden samenbrengt,...

Heb je jouw skills gap netjes in kaart? Weet je welke extra marketing-, communicatie- of salesvaardigheden je nodig hebt om jouw teams te ondersteunen? Randstad Professionals is partner for talent en kan je bijstaan voor zowel vaste aanwervingen als tijdelijke consultants voor je projecten en expertise gap.