In de toekomst zullen we steeds vaker zien dat bedrijven ecosystemen vormen en nauw gaan samenwerken om kennis en data te delen,” aldus innovatie-expert Rik Vera. Er komt namelijk veel op ons af: de wereld verandert snel en de digitale revolutie brengt steeds meer nieuwe ontwikkelingen op ons pad. Die veranderingen kunnen we beter trotseren als we dat samen doen.
Ook onze CEO, Dominique Hermans, gelooft in dit principe. Randstad is immers een voorbeeld van zo’n ecosysteem. We brengen verschillende partijen bij elkaar, wisselen informatie uit en helpen elkaar groeien in een wereld die snel verandert. Mét behulp van digitale ontwikkelingen. Dominique lichtte onze visie op de toekomst even toe:
randstad als ecosysteem
Randstad wil een talent company zijn, een ecosysteem dat talenten optimaal benut en inzet. Binnen dat ecosysteem focussen we op groei en waarde. Zo vullen we een coachende en informatieve rol in waar nodig, maar evengoed maken we connecties mogelijk – tussen bedrijven, tussen bedrijf en talent, of tussen kennisdelers en zij die geïnteresseerd zijn.
Zo bieden we het talent in ons ecosysteem content die op dat moment het meest waardevol voor hen is. Dat kan gaan van een artikel over de laatste wetgevingen voor een zeker bedrijfsleider tot een opleiding voor het heftruck rijbewijs voor een medewerker die ondertussen 2 jaar aan de slag is.
Anderzijds zetten we netwerkevenementen op, delen we kennis of nodigen we knappe koppen uit om hun kennis te delen, en ga zo maar door.
talent circulair inzetten
“We spreken vaak over een circulaire economie, maar ook je personeelsbeleid kan circulair zijn,” laat Dominique ons weten. Zeker nu er zo’n enorme schaarste heerst op de arbeidsmarkt, is het een grote uitdaging om je vacatures in te vullen. Daarom moeten we onze aanpak veranderen. En daar kan een gezond ecosysteem bij helpen. Hieronder geven we twee voorbeelden van een circulair HR-beleid.
Stel: een job binnen je bedrijf wordt overbodig – om financiële redenen, technologische innovatie, of iets anders. Je hoeft daarom geen afscheid te nemen van het talent waar je al in geïnvesteerd hebt. Misschien kunnen ze een andere rol invullen, kan er een job gecreëerd worden, enz.
Stel: de samenwerking tussen jou en een bepaalde medewerker loopt ten einde. Je hoeft deze persoon niet zomaar op straat te zetten – dat zou verspilling zijn. Begeleid je medewerker liever naar een volgende stap in diens carrière. Bied hen loopbaanbegeleiding aan, schrijf een aanbeveling of doe een goed woordje voor hen bij een van de partners uit je ecosysteem.
transparante interne en externe communicatie
Wil je een circulair HR-beleid opzetten, dan moet er transparant gecommuniceerd worden. Intern, tussen jou en je medewerkers, maar ook extern, tussen jouw bedrijf en de rest van het ecosysteem waartoe je behoort.
Momenteel vinden we het moeilijk om het gesprek rond een ontslag of het einde van een samenwerking aan te gaan. We denken soms dat mensen gedemotiveerd raken als je ze te vroeg vertelt dat de samenwerking stopt. Maar dat hoeft niet zo te zijn.
Transparante communicatie kan net motiverend werken als je mensen de controle over hun carrière geeft. Nog meer als je hen de nodige opleiding of begeleiding biedt zodat ze met vertrouwen kunnen vertrekken.
de opkomst van doorstroombanen
Wanneer er meer intern en over bedrijfsgrenzen heen wordt bewogen, zullen er ook minder “perfecte” profielen zijn. Er zullen dus waarschijnlijk meer doorstroombanen komen. Banen waarin je huidige medewerkers kunnen doorstromen omdat hun skills hun huidige baan overstijgen, bijvoorbeeld.
De banen die vrijkomen kunnen dan weer ingevuld worden door mensen die de nodige skills of kennis nog niet hebben kunnen opdoen. Zo is er meer ruimte voor mensen uit andere bedrijven of zelfs andere sectoren.
geen toekomst zonder AI
We kunnen er niet meer naast: AI is here to stay. Bij Randstad zien we deze tool als iets dat een bedrijf of persoon kan verbeteren. We gebruiken AI bijvoorbeeld om inclusieve, onbevooroordeelde vacatures te schrijven en talent te matchen met de juiste vacature.
Toch is AI niets zonder menselijke invloed. Er is bij Randstad dus altijd wel iemand die een menselijke touch toevoegt. Zo maakt het ons efficiënter, maar blijven de kwaliteit en waarden van Randstad onveranderd.
Deze tendens zien we op vele plekken in de arbeidsmarkt. Menselijke skills zullen bijgevolg veel belangrijker worden. AI kan dan misschien de repetitieve taken overnemen, maar empathie, creativiteit, nieuwsgierigheid… Dat zijn kwaliteiten eigen aan de mens en worden het nieuwe goud van de arbeidsmarkt.