Na enkele uitdagende jaren op de arbeidsmarkt, begint de aanwervingsgolf eindelijk af te nemen. Dit betekent echter niet dat werkgevers opgelucht adem kunnen halen. Het tekort aan vaardigheden blijft groeien en de concurrentie om toptalent aan te trekken blijft hoog.

Om dit probleem aan te pakken, moeten organisaties nieuwe manieren vinden om het nodige geschoolde talent aan te werven. Eén manier waarop ze dit doen is door zich te richten op het verbeteren van hun werknemerservaring. Dit is niet altijd eenvoudig, zeker niet als je een divers personeelsbestand met verschillende doelen, doelstellingen en verwachtingen moet managen. 

Gelukkig kan het werken met een gespecialiseerd HR-bedrijf zoals Randstad dit proces vergemakkelijken. In dit artikel belichten we enkele manieren waarop Randstad je kan helpen bij het creëren van een positieve werknemerservaring die de aanwervingsresultaten en retentiepercentages kan verbeteren.

phone

verbeter je employee experience door samen te werken met randstad. neem contact met ons op om de voordelen van een partnership te ontdekken.

plan een afspraak

een effectief wervingsproces opbouwen

Het creëren van een positieve werkervaring begint al voordat je een job aanbiedt. Het begint al bij de eerste interactie met de werkzoekende. Een effectief wervingsproces kan helpen om loyaliteit op te bouwen bij nieuwe werknemers en kan retentie stimuleren. Een inefficiënt wervingsproces kan het tegenovergestelde effect hebben.

De meeste kandidaten ervaren een lange en omslachtige sollicitatieprocedure bijvoorbeeld als negatief. Studies tonen aan dat 60% van de werkzoekenden de sollicitatie niet eens afrondt omdat deze te lang duurt. Een talentbedrijf kan je helpen dit probleem te voorkomen door je rekruteringsproces te stroomlijnen. Wanneer je samenwerkt met Randstad krijg je toegang tot:

  • een uitgebreid netwerk van talenten: We beschikken over een uitgebreid netwerk van vooraf gescreende geschoolde werkzoekenden. Je kunt dit netwerk doorzoeken aan de hand van verschillende parameters, waaronder vaardigheden, kwalificaties en ervaringen.
  • ervaren consultants: Je kan ook rechtstreeks samenwerken met een van onze consultants om je te helpen bij het wervingsproces. Onze consultants beschikken over lokale expertise om de vraag naar talent in jouw markt beter te begrijpen.
135.jpg
135.jpg

sterke talentmatch

Studies schatten dat de werkelijke kosten van een slechte aanwerving kunnen oplopen tot 21% van het jaarsalaris van de functie. Dit percentage houdt rekening met de wervingskosten voor het invullen van de functie. Het omvat ook andere kosten, zoals verloren productietijd en opleidingskosten. In een tijd waarin organisaties hard werken om meer te doen met minder, kunnen zelfs een paar slechte aanwervingen het bedrijfsbudget flink onder druk zetten.

Deze factor maakt aanwerving op basis van 'job fit' van het grootste belang. Het aannemen van de juiste kandidaten voor de juiste functies is net zo belangrijk voor werknemers als voor werkgevers. Uit ons laatste onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de werknemers wereldwijd ontslag zou nemen als ze zich niet thuis voelden op het werk.

Bij Randstad geloven we in het vinden van de perfecte match voor jouw bedrijf door een 'true fit'-benadering te hanteren. Dit houdt in dat we dieper graven dan alleen het cv van de kandidaat om inzicht te krijgen in de motivaties en carrièrewensen. We besteden aandacht aan drie cruciale dimensies - jobfit, companyfit en bossfit - om ervoor te zorgen dat de kandidaat niet alleen aan jouw eisen voldoet, maar ook goed past bij jouw team en bedrijfscultuur. Ons doel is niet alleen om aan jouw behoeften te voldoen, maar ook om ervoor te zorgen dat jouw gekozen kandidaat bij het bedrijf blijft.

phone

optimaliseer je employee experience door samen te werken met randstad. neem contact met ons op om de voordelen van een partnership te ontdekken.

plan een afspraak

vlot onboardingsproces

Een van de belangrijkste fases in de ervaring van een werknemer is onboarding. Dit is de eerste connectie die de kandidaat als nieuwe werknemer heeft met de werkgever. Een positief onboardingproces kan een blijvende indruk achterlaten bij een nieuwe werknemer, maar een slechte ervaring kan negatieve gevolgen hebben.

Een positieve werknemerservaring betekent ook een hogere retentiegraad. Uit een onderzoek blijkt dat werknemers die al in een vroeg stadium informatie kregen over hun verantwoordelijkheden, 23% meer geneigd waren om bij het bedrijf te blijven. Helaas blijkt uit een recente Gallup-enquête dat slechts 12% van de nieuwe werknemers een positieve onboarding hebben gehad. 

Dit kan te wijten zijn aan het feit dat werkgevers onder druk staan. Voortdurende uitdagingen, zoals de nood aan vaardigheden, inflatieproblemen en verstoringen van de toeleveringsketen, hebben organisaties weinig tijd gegeven om zich te richten op vernieuwing.

Gelukkig kan ons team bij Randstad het onboardingproces voor jou afhandelen. Ten eerste hebben we een diepgaand inzicht in de verwachtingen van talent. Ten tweede nemen we ook de tijd om de unieke behoeften en zorgen van je bedrijf te begrijpen. We kunnen je helpen in het opzetten van een onboardingsproces om zo een positieve employee experience te creëren. Een partnership met Randstad geeft jou de tijd om je te richten op andere belangrijke aspecten van het bedrijf.

waardevolle inzichten personeel

De huidige krappe arbeidsmarkt en verschuivingen in de verwachtingen van werknemers maken inzicht in talent belangrijker dan ooit. Weten wat de huidige werknemers van hun werkgevers willen en inzicht krijgen in opkomende trends is cruciaal. Deze inzichten kunnen je helpen bij het ontwikkelen van een sterke aanwervingsstrategie en het opbouwen van een sterke employer brand.

De juiste inzichten kunnen helpen bij alles, van het ontwikkelen van sourcingtechnieken die zich richten op je ideale kandidaten tot het creëren van een competitief beloningspakket. Toegang tot deze belangrijke inzichten kan echt het verschil maken. Bij Randstad geloven we zo sterk in de waarde van inzichten in talent dat we het hele jaar door verschillende rapporten produceren, waaronder:

  • randstad werkmonitor. Onze Randstad Werkmonitor bevraagt duizenden werknemers in 34 landen. De resultaten geven een beter inzicht in wat werknemers willen en identificeren verschuivingen op de arbeidsmarkt.
  • rapport over wereldwijde talent trends. Ons rapport over wereldwijde talent trends verzamelt resultaten van C-suite executives en HR-leiders. Deze gegevens bieden inzicht in de manier waarop werkgevers talent werven en managen. Deze inzichten, samen met andere online bronnen van Randstad Sourceright, kunnen je helpen een beter inzicht te krijgen in de behoeften van het huidige talent, de opkomende trends en de eisen van de markt.
  • onderzoek naar werkgeversmerken. Ons onderzoek naar werkgeversmerken geeft ons een beter idee van wat werknemers motiveert om een job te accepteren of van job te veranderen.

HR-oplossingen op maat

Bij Randstad begrijpen we dat werving en selectie geen one-size-fits-all proces is. We gebruiken nooit standaard HR-strategieën. In plaats daarvan nemen we de tijd om de behoeften van onze klanten beter te begrijpen. De eerste stap in onze dienstverlening is elkaar ontmoeten en om meer te weten te komen over de manier waarop jouw bedrijf functioneert. Om de unieke doelen, doelstellingen en uitdagingen van jouw bedrijf beter te begrijpen. We kunnen je ook helpen te bepalen wat je onderscheidt als werkgever.

Onze teams beseffen ook dat werving en personeelsbeheer uit verschillende facetten bestaat, waaronder sourcing, onboarding, training en planning. We geven jou, als klant, de mogelijkheid om te bepalen welke specifieke HR-taken je aan ons team wilt toevertrouwen en welke taken je intern wilt behouden.

We kunnen bijvoorbeeld het eerste sourcing- en screeningsproces voor onze rekening nemen en je teams vervolgens zelf interviews laten afnemen. Aan de andere kant kunnen we ook end-to-end HR-managementoplossingen bieden. Dit hoge niveau van maatwerk zorgt ervoor dat je organisatie de specifieke diensten ontvangt die het nodig heeft, zonder te betalen voor diensten die je niet nodig hebt.

Welk niveau van dienstverlening je bedrijf ook nodig heeft, een partnership met Randstad kan de betrokkenheid van je werknemers vergroten. Een grotere betrokkenheid kan op zijn beurt bijdragen aan een positieve werkomgeving voor je vaste werknemers, nieuwe werknemers en potentiële kandidaten. Studies tonen ook aan dat bedrijven met een hoge mate van betrokkenheid op de werkvloer beter presteren dan bedrijven met minder betrokken werknemers.

male and female talking and smiling.
male and female talking and smiling.

branche-expertise

Met meer dan 60 jaar ervaring in HR, brengen we een schat aan expertise in de verschillende sectoren met ons mee. Anders dan sommige andere rekruteringsbedrijven, beperken we onze diensten niet tot één specifieke sector. We zijn actief in diverse sectoren, waaronder productie, financiën, gezondheidszorg, bouw, juridische sector en marketing, om er maar een paar te noemen.

We werken ook samen met klanten over de hele wereld, van de Amerika's tot Europa en Azië. Deze internationale ervaring geeft ons een diepgaand inzicht in verschuivingen en opkomende trends op de arbeidsmarkt en in de economie. Tegelijkertijd zorgen onze lokale kantoren ervoor dat we de vinger aan de pols kunnen houden van de talententrends in verschillende markten en regio's. Dankzij deze combinatie kunnen we de meest accurate inzichten, advies en ondersteuning bieden.

Bovendien staan we onze klanten bij met begeleiding en doorlopende ondersteuning bij het navigeren door nieuwe uitdagingen en veranderingen in hun respectievelijke sectoren. Deze ondersteuning stelt jouw organisatie in staat om snel in te spelen op nieuwe eisen en concurrentie voor te blijven op het gebied van rekrutering en talentmanagement. Het is immers zo: hoe beter jouw bedrijf kan inspelen op nieuwe arbeidsuitdagingen of verwachtingen van werknemers, hoe beter de algehele werknemerservaring die je kan bieden.

Door onze oplossingen op maat kan ons team bij Randstad de diensten en ondersteuning bieden die je nodig hebt om een goede werkomgeving voor jouw werknemers te creëren. Dit creëert een positieve werkervaring die kandidaten kan motiveren om je vacature te aanvaarden en je huidige werknemers kan aanmoedigen om te blijven.

about the author
olivier lefevre
olivier lefevre

Olivier Lefevre

lead strategic advisor randstad consultancy

Olivier werkt bij Randstad Consultancy als lead consultant waarvan employer branding een belangrijk onderdeel is. Hij werkt nauw samen met Jan Denys, onze oprichter van het jaarlijkse werkgeversmerkonderzoek, en heeft werkgeversmerkworkshops en -strategieën ontwikkeld voor zowel private als publieke bedrijven.