Het is een oud zeer. Ons land kampt al enkele decennia met een tekort aan ingenieurs. Hoewel exacte cijfers variëren, blijkt uit verschillende bronnen dat de vraag naar technisch geschoolde professionals, inclusief ingenieurs, alleen maar zal toenemen. Vooral in sectoren zoals elektromechanica, elektriciteit en in de bouwsector zijn er erg veel openstaande vacatures voor ingenieurs.
Het goede nieuws? Bedrijven moeten die schaarste niet zomaar ondergaan. Door hun rekrutering en selectie over een andere boeg te gooien, kunnen ze ook op een krappe arbeidsmarkt concurrentieel blijven. Aan het woord: Pierre Verfaillie en Kevin Ruttens, Business Directors Engineering bij Randstad Professionals.
druppels op een hete plaat
Het tekort aan ingenieurs is complex, hardnekkig en er liggen verschillende redenen aan de basis van de schaarste.
Er is een enorme mismatch tussen vraag en aanbod. Enerzijds omdat er dankzij onder andere evoluties zoals de energietransitie een erg grote vraag is naar ingenieurs om die transitie in goede banen te leiden. Anderzijds is het aanbod van ingenieurstalent veel te beperkt om aan die enorme nood te kunnen voldoen. De vergrijzing en de uitstroom van de babyboomers uit de arbeidsmarkt, de beperkte instroom en de stevige ondervertegenwoordiging van vrouwen in het beroep zijn de grootste boosdoeners. Er zijn al heel wat initiatieven genomen om nieuw talent te laten instromen. Die lijken ook wel hun vruchten af te werpen. Maar het blijven druppels op een hete plaat.
Door jongeren op de middelbare school al te enthousiasmeren voor een opleiding in de ingenieurswetenschappen, kunnen we op termijn zorgen voor een beter evenwicht tussen vraag en aanbod. Vooral bij de vrouwelijke studenten ligt nog een enorm potentieel: in ons land is slechts 25% van de afgestudeerde ingenieurs een vrouw. Een doortastende sensibilisering is dan ook ongelooflijk belangrijk om de kloof te dichten. Maar gezien de omvang van de kloof tussen vraag en aanbod, kunnen bedrijven daar niet op wachten. Het is belangrijk dat ze de touwtjes in handen nemen en hun wervingsmethoden aanpassen aan die schaarse doelgroep
zelf de touwtjes in handen nemen
Bedrijven die vandaag nog rekruteren zoals ze dat 40 jaar geleden deden, met een focus op het vinden van de 120% perfecte kandidaat, zijn eraan voor de moeite. Zij worden vandaag het slachtoffer van hun openstaande vacatures.
“Waarschijnlijk hoorde je deze al: The war for talent is over. Talent has won! Dat ondervinden wij elke dag bij het matchen van vraag en aanbod. Bedrijven die zweren bij de witte raven en de schapen met vijf poten komen in de problemen. Ze liggen wakker van de continuïteit van hun productie of dienstverlening en zijn erg kwetsbaar op de middellange termijn. Bovendien kost zo’n onrealistisch wervingsbeleid handenvol geld. Niet alleen de openstaande vacatures en de gemiste kansen die daarmee gepaard gaan voor de business zijn erg duur, maar ook de hoge werkdruk die je als bedrijf legt op bestaande teams is nefast.” legt Kevin uit.
“Werkgevers hebben nochtans zelf de touwtjes in handen om het probleem op te lossen. Flexibiliteit en openheid voor talent met groeipotentieel zijn cruciaal om de schaarste aan ingenieurs aan te pakken. Als ze bereid zijn om mensen die de verwachtingen in hun vacatures grotendeels afvinken toch kansen te geven om te groeien en te leren, dan zijn ze op een duurzame manier aan het investeren in talent”, vult Pierre aan. “Als ze bovendien ook investeren in hun aantrekkelijkheid als werkgever, dan hebben ze een grote stap voor op de concurrentie. Inzetten op de drie factoren die het belangrijkst zijn voor talent, namelijk loon, work-life balance en werksfeer zijn erg belangrijk om talent aan te trekken en aan boord te houden (Randstad Employer Brand Research, 2024).”
niet langer de speelbal van de arbeidsmarkt
Deze zeer concrete tips zijn een handige houvast om het roer om te gooien en het schaarse ingenieurstalent toch binnen te hengelen:
- bijscholing: één van de oplossingen voor het tekort aan ingenieurs ligt in het bijscholen van mensen. Investeer in interne opleidingsprogramma's die medewerkers bijschaven en in staat stellen om hun vaardigheden continu te ontwikkelen. Maak van jouw raaf een witte raaf. En geef dat schaap een extra poot cadeau. Die investering brengen ze vervolgens in de vorm van kennis en toewijding terug naar jouw bedrijf.
- proactieve werving: bedrijven die alleen op de korte termijn plannen, zijn de speelbal van de krappe arbeidsmarkt. Ontmoet je een ingenieur waarvoor je vandaag geen vacature hebt, maar waarvan je weet dat zijn of haar vaardigheden puur goud waard zijn voor jouw bedrijf? Overweeg dan grondig om die persoon toch aan te werven! Op het ogenblik dat je wel klaar bent voor dat talent en het broodnodig hebt, is het immers niet meer beschikbaar.
- verruim je scope en focus niet alleen op vaste medewerkers. HR-dienstverleners, consultants en freelancers kunnen ook een enorme toegevoegde waarde bieden.
- wees aantrekkelijk en investeer in jouw employer brand: weet waar je als werkgever voor staat en wat je te bieden hebt. Speel jouw troeven als werkgever volop uit zodat je toont waar je als werkgever voor staat. Hoe duidelijker en aantrekkelijker het beeld is dat potentieel talent van jou heeft, hoe groter de kans dat ze een positieve keuze maken om voor jou te werken.
randstad professionals als jouw partner voor ingenieurstalent
Randstad Professionals zet in op moderne, op maat gemaakte oplossingen die bedrijven helpen om het juiste talent te vinden.
“Randstad Professionals combineert een enorm netwerk, erg ervaren consultants gespecialiseerd in Engineering met moderne technologieën en innovatieve digitale rekruteringscampagnes om bedrijven te helpen de juiste ingenieurs te vinden. Vervolgens ontzorgen we onze klanten met een feilloze opvolging van al onze talenten én bieden we continuïteit bij de klant”, legt Pierre uit.
Kevin: “Het mooiste bewijs van onze expertise en iets waar ik trots op ben is dat onze randstad professionals-collega’s wekelijks aanbiedingen krijgen van de bedrijven waar we mee samenwerken. Het zijn ook stuk voor stuk sterke profielen die de sector door en door kennen. Die klanten zijn dus duidelijk tevreden over wat we voor hen doen. Een beter kwaliteitslabel kan je je niet bedenken“.