Je werknemer is teleurgesteld na een negatief evaluatiegesprek. "Kop op", denk je misschien, want je weet als leidinggevende maar al te goed hoe belangrijk een positieve werkomgeving is. Toch is het belangrijk even stil te staan bij dit soort negatieve gebeurtenissen. Sterker nog, een goed gesprek met je medewerkers kan zelfs zorgen voor extra motivatie en groei.
Zo pak je zo’n gesprek het best aan:
1. benoem de negatieve emotie
Wat doe je beter niet? Doen alsof er niets aan de hand is, daarmee help je een teleurgestelde werknemer niet vooruit. Maar ook het andere uiterste is niet aan te raden. Je werknemer ervan overtuigen dat het absoluut niet aan hem ligt, is waarschijnlijk goed bedoeld, maar verandert niets aan de situatie.
Wat kan je beter wel doen? Ga in gesprek. Zet zelf de eerste stap en maak de gevoelens van je werknemer concreet door er een naam op te plakken. Frustratie? Teleurstelling? Of is het eerder verdriet? Wees vooral niet bang de bal mis te slaan. Het belangrijkste is dat hij aan het rollen gaat.
2. spreek hun innerlijke coach aan
Je hebt de negatieve emotie benoemd en je werknemer heeft zijn hart kunnen luchten. Dan stel je de vraag: "Wat betekent deze emotie nu precies?" Het kan twee kanten opgaan:
- De criticus in hem wordt wakker en gaat op zoek naar destructieve antwoorden (bijvoorbeeld: “ik heb te weinig talent”)
- Zijn innerlijke coach komt tot leven en wil actie ondernemen (bijvoorbeeld: “ik moet een tandje bijsteken”)
Als leidinggevende wil je natuurlijk de innerlijke coach van je werknemers aanspreken. Dat kan je doen door negatieve emoties positief te kaderen. Beschrijf de teleurstelling van je medewerker bijvoorbeeld als een gevolg van de passie waarmee hij werkt. Een andere manier is om je eigen ervaringen te delen. Zo toon je aan dat tegenslag volkomen normaal is en zelfs kan leiden tot groei.
3. verander negativiteit in motivatie
Dat je werknemers hun hart luchten bij elkaar, kan zeker geen kwaad. Integendeel: het kan voor een gevoel van verbondenheid zorgen. Maar je wil uiteraard ook niet dat je medewerkers in een negatieve spiraal terechtkomen. Bespreek daarom deze twee scenario's:
- Hoe ziet de toekomst eruit als we niets met deze gevoelens doen?
- Hoe ziet de toekomst eruit als we beslissen actie te ondernemen?
Het antwoord op deze vragen zal je team doen inzien dat actie de enige weg vooruit is. Dat zorgt vast voor de motivatieboost die ze nodig hebben. Of het nu gaat om een grote of kleine tegenslag, één werknemer of je hele team: deze oefening komt in tal van situaties van pas.
Hoe je als leidinggevende omgaat met negatieve gevoelens op de werkvloer, kan dus zeker het verschil maken. Lees hier nog manieren om te groeien als leidinggevende.
Ga je liever actief aan de slag? Dat kan ook.