Een bedrijf valt of staat met haar medewerkers. Ze zijn je belangrijkste kapitaal en steeds schaarser op de arbeidsmarkt. Het spreekt dus voor zich dat je hen tevreden wil houden.
Onze Employer Branding-studie toont aan dat loon een enorm belangrijke factor is wanneer medewerkers voor een werkgever kiezen. Gesprekken over loonsverhogingen horen er dan ook bij voor een leidinggevende of HR-verantwoordelijke. Maar hoe praat je met je medewerkers over hun loon en opslag? Je leest het hier.
waarom loonsverhoging geven?
Het staat je medewerkers vrij om opslag te vragen. Bovendien hebben ze vaak al een duidelijk idee van wat ze willen. Je medewerker heeft misschien een belangrijke klant binnengehaald. Of belangrijke vaardigheden opgedaan waardoor die veel waardevoller is geworden voor je bedrijf. Of je medewerker maakt promotie en een loonsverhoging hoort daar nu eenmaal bij. Redenen genoeg voor hen om opslag te vragen.
wat doe je wanneer je medewerker om opslag vraagt?
Een vraag om opslag is perfect normaal, maar de loonkosten moeten wel binnen je budget passen. Als je opslag kunt geven en je medewerker heeft het verdiend, kan je dat zeker doen. Je wil immers niet dat je medewerkers je verlaten omdat ze weinig groeikansen zien.
Volg deze tips om vlot om te gaan met een vraag om opslag.
1. implementeer een eenduidig systeem.
Om moeilijke conversaties te vermijden, ontwerp je best een vast beleid voor loonsverhogingen. In veel bedrijven zijn er trouwens al vaste loonsystemen waar je je aan moet houden. Zo weten je medewerkers waar ze aan toe zijn en is er weinig nood aan discussie. Je kan opslag bijvoorbeeld verbinden aan bepaalde doelen die gehaald moeten worden, winst, vaardigheden, enzovoorts.
Communiceer vervolgens transparant over dit systeem. Dat vermindert het aantal gesprekken dat je over loonsverhogingen moet hebben en geeft je medewerkers duidelijke vooruitzichten.
2. zeg niet zomaar nee.
Net zoals een feedbackgesprek is een gesprek over opslag delicaat. Wees daarom tactvol. Door aan te tonen dat je de argumenten van je medewerker begrepen hebt en respectvol te verantwoorden waarom een loonsverhoging momenteel niet correct of mogelijk is, kom je al een heel eind.
Wat je vooral wil vermijden in dit gesprek is dat je medewerker gedemotiveerd geraakt of zich niet gewaardeerd voelt. We willen net dat je medewerker begrijpt dat het nu even niet kan en waarom.
3. waardeer je unieke medewerker.
Elke medewerker is anders. Dat betekent ook dat ze ieder hun doelen, waarden en noden hebben. Heb daar begrip voor. Waardeer daarom allereerst wat de persoon tegenover je al bereikt heeft en hoe hard die werkt.
Kijk vervolgens naar wat belangrijk is voor deze medewerker. Heeft deze persoon nood aan verbale waardering of meer aanzien binnen het bedrijf? Zoekt je medewerker meer uitdaging? Wil je medewerker een duidelijk stappenplan dat leidt naar opslag? Die informatie is belangrijk om het gesprek vlot te laten verlopen én waarde te bieden (ook al kan je geen opslag geven).
4. bied alternatieven aan.
Past een financiële loonsverhoging niet binnen het budget? Dat kan. Wees hier transparant over, maar laat je medewerker niet achter met lege handen. Een loon is bijvoorbeeld meer dan het salaris alleen.
Kijk ook hierbij naar wat je medewerker nodig heeft. Een jonge millennial of Gen Z’er wil misschien een loon waarmee die een huis kan kopen of renoveren. Een andere medewerker wil misschien meer vakantiedagen. Een jonge vader of meeouder kan extra thuiswerkdagen gebruiken om de kinderen naar school te brengen. Hou hier rekening mee wanneer je een aanbod doet.
5. bespreek de volgende stappen.
Je medewerker is op zoek naar oplossingen, net als jij. Erken daarom de inspanningen van de persoon tegenover je en zoek samen naar een oplossing of een plan voor de toekomst.
Wanneer zitten jullie opnieuw samen voor een evaluatie? Welke stappen moet je medewerker zetten om in de toekomst wel opslag in de wacht te slepen? Die transparantie is erg waardevol.
ondersteuning nodig?
Ben je niet zeker of opslag gepast is na het lezen van deze tips? Misschien is het dan tijd om hulp in te schakelen. Binnen ons netwerk hebben we verschillende experts ter beschikking die jouw team kunnen versterken. Neem contact met ons op en vind het talent dat bij jouw bedrijf past.