Tegenwoordig staat de verwerkende, logistieke en automobielsector voor dezelfde uitdaging: een gebrek aan personeel. De pandemie heeft het wereldwijde tekort aan arbeidskrachten misschien aangewakkerd, maar de redenen waarom zoveel mensen ontslag nemen zijn nog altijd dezelfde. Ze zijn ontevreden met hun baan, voelen zich niet betrokken of gaan weg uit financiële overwegingen. 

Meer dan ooit moeten bedrijven oplossingen voor personeelsbeheer uitwerken en verfijnen om talent gericht te kunnen aanwerven en behouden. Gelukkig is ons team bij Randstad niet alleen gespecialiseerd in rekruteringsstrategieën. Het biedt ook beheeroplossingen voor tijdelijk personeel, met inbegrip van onboarding, opleiding en flexibel inplannen van ploegendiensten.

Hieronder leggen we uit hoe Randstad Inhouse Services je onder meer kan helpen personeel te behouden en beter om te springen met getalenteerde tijdelijke medewerkers.

diversity (people)

personeel behouden: zo doe je dat beter

download onze casestudy

bied een aantrekkelijk loon

De economische vooruitzichten zijn onzeker. Steeds meer bedrijven zijn dan ook op zoek naar manieren om kosten te besparen. Misschien denk je dat een hoger loon wel het laatste is dat je bedrijf kan bieden. Maar als je gangbare salarisniveau ontoereikend is om toptalent aan te trekken en te behouden, verlies je misschien meer dan de kosten van een loonsverhoging.

Nieuwe vergelijkende gegevens van de Society for Human Resource Management wijzen erop dat bedrijven gemiddeld een bedrag van ongeveer € 4.250 per aanwerving spenderen. Maar dat is niet alles. In dit bedrag zijn geen zogenoemde zachte kosten opgenomen, zoals de tijd die het managers kost om hun collega’s van de personeelsdienst uit te leggen welk profiel ze zoeken en om voorgestelde kandidaten te beoordelen. Of wat dacht je van het productiviteitsverlies als je een medewerker te kort komt of wanneer je de vervangende werknemer nog inwerkt? SHRM stelt dat je soms wel drie tot vier keer de kosten van het salaris aan een nieuwe medewerker besteedt.    

Uiteindelijk kan een loonsverhoging veel goedkoper uitdraaien dan de wervings- en inwerkkosten die een bedrijf moet ophoesten om ontslagnemende medewerkers die niet tevreden zijn met hun loon te vervangen. Het team van Randstad laat je graag zien hoe je loonsverhogingen compenseert met andere personeelsoplossingen en je geld zo kosteneffectief mogelijk besteedt.

Het juiste salaris kan je bedrijf aantrekkelijker maken voor nieuw talent, dat klopt. Maar is het voldoende om te voorkomen dat je beste medewerkers vertrekken? Studies geven aan van wel.

Hoewel flexibele werkuren, zinvolle taken en de juiste sociale waarden medewerkers motiveren, is geld nog steeds een belangrijke drijfveer. Volgens de Global Workforce Hope and Fears Survey 2022 van PwC was het loon voor 71 % van de werknemers de belangrijkste reden om van baan te veranderen. Bovendien wilde 35 % het jaar daarop om een loonsverhoging vragen. 

De stijgende inflatie, aangewakkerd door de verstoring van de toeleveringsketen, de pandemie en het conflict tussen Oekraïne en Rusland, maakt het moeilijk om onze levensstandaard te handhaven. Daarom moeten zelfs medewerkers die misschien tevreden zijn met hun baan op zoek gaan naar een beter betaalde job om zichzelf en hun gezin te onderhouden.

Het is dus hoog tijd dat je de loonindexeringen van je bedrijf onder de loep neemt en nagaat of je aan de noden van je personeel beantwoordt. Als je proactief inspeelt op de verwachtingen van je werknemers en goed communiceert over je loonbeleid, slaag je er misschien in om die waardevolle medewerker te behouden.

304.jpg
304.jpg

geef je werkgeversmerk en reputatie een boost

In zijn State of the Global Workplace 2022 vroeg Gallup aan werknemers in 96 landen hoe ze hun geestelijke gezondheid beoordeelden en hoe die van invloed was op hun werktevredenheid. Helaas voelde amper iets meer dan een vijfde zich betrokken bij hun werk en had maar een derde van de deelnemers aan de enquête het gevoel dat ze het goed deden in het leven.

Heel wat bedrijven in de productie-, automobiel- en logistieke sector zijn erin geslaagd om de betrokkenheid van hun personeel sterk te verbeteren, maar andere hebben het moeilijk op dat vlak. Soms zijn hun inspanningen vergeefs omdat ze de noden van hun personeel niet goed begrijpen.

Ons team bij Randstad merkt deze kloof tussen werkgevers en werknemers al jaren op. Daarom omvatten onze oplossingen voor personeelsbeheer een uitgebreid onderzoek naar employer branding, met een bijbehorende analyse. Dankzij een uitvoerig sector- en bedrijfsspecifiek onderzoek reiken we je waardevolle inzichten aan. Zo krijg je een beter beeld van wat nieuwe kandidaten én je huidige personeel precies willen.

Zo heeft je hr-team de tools en gegevens in handen om een aantrekkelijk voordelenpakket samen te stellen. Niet alleen om toptalent aan te trekken, maar ook om je huidige medewerkers langer aan je bedrijf te binden. Dit kan je personeel zich meer betrokken laten voelen, want je bouwt aan een werkgeversmerk dat vruchten afwerpt en je een betere reputatie oplevert bij voormalige, huidige en potentiële werknemers.

Naast een lager personeelsverloop leidt meer betrokkenheid bij werknemers ook tot een hogere productiviteit, minder ziekteverzuim en minder veiligheidsproblemen. Volgens de collectieve databankresultaten van analyse- en adviesbureau Gallup zijn bedrijven met zeer betrokken personeel 14 % productiever, verkopen ze 18 % meer en maken ze 23 % meer winst. Redenen te over dus om geld en mankracht vrij te maken voor werknemersbetrokkenheid en personeelsbehoud.

quote icon

Meer betrokkenheid bij werknemers leidt ook tot een hogere productiviteit, minder ziekteverzuim en minder veiligheidsproblemen.

laat nieuwe medewerkers zich sneller thuis voelen dankzij een betere onboarding

In een apart rapport nam Gallup het inwerkproces onder de loep. Het adviesbureau kwam tot de conclusie dat de beleving van een werknemer overeenkomt met een reis in verschillende fasen: interesse krijgen, de baan aannemen, zich inwerken, zich betrokken voelen, presteren, zich ontplooien en uiteindelijk in een goede sfeer afscheid nemen.

Waarom is de inwerkfase of onboarding zo belangrijk voor het beheer van tijdelijk personeel? Tijdens het inwerkproces voelt de werknemer de bevestiging dat de baan aannemen de juiste keuze was. Daarna gaat hij door naar de volgende halte op de reis: zich betrokken voelen.

Maar als de nieuwe medewerker een probleem ondervindt tijdens de inwerkfase, komt hij mogelijk ‘voorbarig’ tot het besluit dat de baan niets voor hem is. Zo raak je medewerkers al kwijt voor ze de kans krijgen om zich betrokken te voelen.

Als dit herhaaldelijk gebeurt, kan het je bedrijf uiteindelijk duizenden tot tienduizenden euro’s per jaar kosten. En wat nog erger is: als je personeelsbestand niet toereikend is, zul je de productiedoelen niet halen.

Het goede nieuws is dat er een direct verband is tussen onboarding en werktevredenheid. Gallup ontdekte dat werknemers met een goede inwerkervaring 2,6 keer meer kans maakten om daarna zeer tevreden te zijn met hun baan.  

Voor de beste resultaten moet onboarding op dag één beginnen. Met andere woorden, op de dag dat de nieuwe medewerker de functie aanvaardt. Dat kan een eenvoudige welkomstbrief zijn met meer informatie over het bedrijf en de werkcultuur. Of de vraag om de papieren voor pas aangeworven medewerkers in te vullen. Zodra de nieuwe kracht aan het werk is, moet er een uitgebreid en doeltreffend inwerkproces zijn dat de bedrijfswaarden benadrukt en de nieuwkomer helpt om zo zich snel mogelijk thuis te voelen.

Randstad neemt de volledige onboardingreis met plezier voor zijn rekening. Maar we weten ook dat elk bedrijf unieke pijnpunten en vereisten heeft. Daarom bieden we oplossingen op maat aan. Zo kun je bepalen welke onderdelen van het inwerkproces je door ons team wilt laten afhandelen en welke je beter intern houdt.

Hybride en telewerkmodellen zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken op de arbeidsmarkt van vandaag. Dat kan een invloed hebben op sommige van je inwerkprocessen. Nieuwe medewerkers moeten hoe dan ook een band smeden met hun managers. Maak daarom gebruik van apps en software die het gemakkelijker maken om kennis uit te wisselen, ervaringen te delen en een collegiale sfeer op te bouwen.

Welk niveau van directe dienstverlening je bedrijf ook zoekt, wij helpen je graag een gedegen inwerkproces op te zetten. Een proces dat de betrokkenheid van je medewerkers ten goede komt, de onboarding versnelt en je nieuwe krachten ertoe aanzet om door te gaan naar de volgende fase van hun reis.

tableau 1

beheer en behoud talent op een kosteneffectieve manier

download onze casestudy en ontdek onze oplossingen voor tijdelijk personeel

werf meteen het juiste talent aan

Meteen het juiste talen aanwerven is een van de beste manieren om je personeelsverloop te verminderen. Denk aan alle tijd en sommen geld die het je kost om nieuwe krachten aan te werven en in te werken. Pas na het inwerkproces erachter komen dat de nieuwe medewerker niet bij de functie of het bedrijf past, is wel het laatste waarop je zit te wachten.

Met een strenger wervingsproces haal je vlotter geschiktere kandidaten binnen. Op het eerste gezicht lijkt een selectievere aanwervingsmethode misschien een stap achteruit als je maar moeilijk vakbekwaam personeel vindt. Maar het alternatief is erger: je loopt het risico dat je in het eindeloze kringetje van hoog personeelsverloop en slechte prestaties blijft hangen. Of dat je problematische mensen aanneemt die net je beste medewerkers doen vertrekken.

Hou rekening met opkomende veranderingen wanneer je nieuwe werknemers screent. Denk maar aan digitalisering en automatisering. Nu Industrie 4.0 voor een ommekeer zorgt in de productie-, logistieke en auto-industrie, moet je vooral geen werknemers in dienst nemen en inwerken van wie de functie binnenkort overbodig is. Maar als je werknemers met het potentieel om nieuwe vaardigheden te leren aanneemt, ben je klaar voor een succesvolle reskilling. Reskilling is een kosteneffectieve manier om huidig talent in te zetten voor nieuwe taken. Zo vang je toekomstige tekorten aan werknemers met de juiste vaardigheden in je sector gemakkelijker op.

In tegenstelling tot sommige concurrenten bieden we bij Randstad nooit algemene oplossingen aan. In plaats daarvan brengen we de trends in de sector en de situatie in je bedrijf in kaart. We nemen onder meer je werkcultuur, bedrijfsprocessen, aanwervingsbehoeften en doelen onder de loep.

Met die waardevolle analytische gegevens werken we een streng wervingsproces uit waarmee je niet alleen bekwame werknemers aantrekt, maar ook kandidaten vindt die goed bij je bedrijf en de functie passen. Dat proces leidt dan weer tot betere aanwervingsresultaten en een beter personeelsbehoud.

maak gebruik van uitgebreide oplossingen voor het beheer van tijdelijk personeel

Werkt je bedrijf veel met tijdelijk personeel? Overweeg dan om Randstad Inhouse Services in de arm te nemen. We nemen het dagdagelijkse personeelsbeheer op ons. Zo kun jij je focussen op taken van een hogere orde. Onze ploeg bestaat uit een commercieel manager, een procesmanager en een accountspecialist. Ook ons ondersteuningsteam met juridische, compliance- en gezondheids- en veiligheidsexperts staat paraat. Daarnaast komt een consultant je met raad en daad bijstaan in je bedrijf. Die expert pakt elke dag weer mogelijke problemen aan en biedt je waar nodig professionele begeleiding.

Randstad kan alles afhandelen, van werving en selectie tot onboarding en van initiële begeleiding tot ploegendienst planning en prognoses. In nauw overleg met jou gaan we na welke aspecten van het beheer van tijdelijk personeel je beter aan ons team overlaat.

Als je sommige of al die taken aan ons team uitbesteedt, krijgt je personeelsdienst meer tijd voor nuttigere zaken: een band opbouwen met je werknemers en je bedrijfscultuur versterken. 

Vindt je bedrijf nauwelijks voldoende vakbekwame werknemers om productief te blijven? Voorrang geven aan personeel behouden kan in dat geval de oplossing zijn. Ontdek hoe Randstad een bedrijf heeft geholpen om het algemene verloop van medewerkers te verminderen en tegelijkertijd de personeelskosten te drukken.

about the author
olivier lefevre
olivier lefevre

Olivier Lefevre

lead strategic advisor randstad consultancy

Olivier werkt bij Randstad Consultancy als lead consultant waarvan employer branding een belangrijk onderdeel is. Hij werkt nauw samen met Jan Denys, onze oprichter van het jaarlijkse werkgeversmerkonderzoek, en heeft werkgeversmerkworkshops en -strategieën ontwikkeld voor zowel private als publieke bedrijven.