https://www.randstad.be
https://www.randstad.be

Gendergelijkheid op de werkvloer is een veelbesproken thema. Toch lopen de meeste bedrijven achter. Bij Athlon België, een aanbieder van operationele autoleasing, bestaat het directiecomité voor de helft uit vrouwen. We vroegen aan general manager Erwin Ollivier hoe hij gendergelijkheid in de praktijk brengt, en wat de grootste uitdagingen zijn.

quote icon

Vandaag gaat elke strategische meeting door tussen 9u30 en 16u. Zo kunnen onze medewerkers hun kinderen afzetten en oppikken. - Erwin Ollivier, general manager Athlon België

'Volgens mij heb je op het vlak van gendergelijkheid niet echt tegenstanders', benadrukt Erwin Ollivier. 'Maar te weinig organisaties zetten het concreet op hun agenda. Zo'n 60 procent van de universitair afgestudeerden is een vrouw. Toch daalt het percentage vrouwen aanzienlijk, naarmate je hoger in de hiërarchie gaat.'

carrière en gezin

'Op zich is de term gendergelijkheid verkeerd', stelt Erwin Ollivier. 'Dat geeft aan dat wij mannen vrouwen verwelkomen in onze mannenwereld. Daarom probeer ik te gaan naar genderauthenticiteit, waarbij waarden, normen en gedrevenheid de basis zijn voor promotie, en waarbij we volop rekening houden met de context van zowel mannen als vrouwen.'

'Mannen kiezen gemakkelijker voor een carrière, terwijl vrouwen de combinatie met het gezin willen behouden', stelt Erwin Ollivier. 'Ik wil ervoor zorgen dat die combinatie perfect haalbaar is.'

strategie tussen 9u30 en 16u

Toen hij zijn nieuwe directieteam samenstelde in 2012, wou Erwin Ollivier een jonge manager – een vrouw – overtuigen om commercieel directeur te worden. 'Zij heeft mijn aanbod toen afgewezen, omdat ze net zwanger was. Dat was een echte eyeopener voor mij. Ik heb toen met haar een heel open gesprek gehad. Over hoe ze een goede directeur én een goede moeder kon zijn. Daaruit zijn een aantal maatregelen gekomen. En ze heeft de job aanvaard.'

Genderauthenticiteit nastreven zit vaak in de kleine dingen. Erwin Ollivier: 'Vroeger begon elke directiemeeting om 8 uur 's morgens. Dat heb ik snel veranderd. Vandaag gaat elke strategische meeting door tussen 9u30 en 16u. Zo kunnen onze medewerkers hun kinderen afzetten en oppikken. Dat is een hele simpele regeling, waarvan niet alleen vrouwen, maar ook mannen, dankbaar gebruik maken.'

 

80 procent regel

'In het bedrijfsleven overheerst vaak een cultuur waarin zichtbaarheid belangrijk is', weet Erwin Ollivier. 'Hoeveel je op het podium staat, heeft een directe impact op het succes van je carrière. En juist dat is een belangrijke drempel. Vrouwen staan niet graag op een voetstuk. Ze vinden teamprestaties belangrijker dan individuele erkenning. Bedrijven moeten zich daar bewust van zijn, om het juiste talent te laten doorstromen.'

Ook het zelfbeeld van vrouwen speelt een rol. Erwin Ollivier: 'Als er een nieuwe positie vrijkomt, gaan mannen redeneren dat ze 80 procent van de gewenste competenties hebben, en besluiten dat ze het goed gaan doen. Vrouwen gaan eerder focussen op de 20 procent die ze missen, en zich bijgevolg niet kandidaat stellen.'

menselijk en efficiënt

Een laatste drempel die Erwin Ollivier wil overwinnen, is de werkcultuur: 'Vaak is maximale zichtbaarheid een belangrijke manier om een carrière vooruit te duwen. Maar dat is heel nefast voor de dubbele rol die vrouwen vaak hebben. Wij kijken daarom alleen naar efficiëntie: als je je werk op 6 uur doet, is dat ook goed.'

Volgens Erwin Ollivier hebben bedrijven vandaag meer nood aan vrouwelijke managers.

 

quote icon

Vrouwen zijn over het algemeen beter in het type leiderschap waar het bedrijfsleven vandaag nood aan heeft: menselijk, coachend en efficiënt.

Lees ook:

  1. genderdiversiteit: goed voor de kansen van vrouwen maar ook voor de prestaties van bedrijven?

 

disclaimer 

Randstad vindt het als grootste human resources-dienstverlener van het land belangrijk om op deze blog arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken aan bod te laten komen. Dit wil niet zeggen dat we automatisch de standpunten onderschrijven van de specialisten die in onze publicaties het woord nemen.