Sinds 9 juni is telewerken nog steeds verplicht, maar mag iedereen wel één dag terugkeren naar de werkvloer. Daar komt voor jou als werkgever toch het een en ander bij kijken. Zo mag er mag maar 20 procent van je personeel tegelijk aanwezig zijn en laat je al je werknemers best regelmatig testen. Daarnaast moet je er ook nog eens op toezien dat iedereen zich aan de regels houdt. Gelukkig kan nudging je daarbij helpen. Hoe dat werkt en hoe je het kan toepassen op de werkvloer? Dat lees je in dit artikel.
een duwtje in de juiste richting
Nudging is een techniek uit de gedragseconomie waarbij mensen subtiel aangestuurd worden om zich op een gewenste manier te gedragen. Via nudging speel je in op het automatische en onbewuste deel van iemands brein. “Nudging” betekent letterlijk “een duwtje geven”. Je gaat je werknemers dus in de richting van een bepaalde keuze duwen, zonder andere keuzemogelijkheden uit te sluiten. Een gekend voorbeeld is een sticker van een vlieg in het urinoir, waardoor er minder naast de pot gepist wordt.
the default made me do it
Een eerste vorm van nudging is gebaseerd op het default principe. Je stelt één van de opties alvast zelf in. Als je een andere optie beter vindt, zal je enige vorm van actie moeten ondernemen. Een simpel voorbeeld zijn de meldingen op je smartphone. Je krijgt ze automatisch, tenzij je de instellingen aanpas.
Hoe je dit principe op de werkvloer kan inzetten? Door de bureaus van je medewerkers zelf ver genoeg uit elkaar te zetten. Zo simpel kan het zijn. Je werknemers hebben hun collega's vast gemist, maar de kans dat ze hun bureaus dichter bij elkaar zullen schuiven, is klein.
mijn collega made me do it
Is er geen sprake van een default optie? Dan kijken we al snel naar wat de rest doet. Zo zullen we een restaurant dat goed vol zit, verkiezen boven eentje waar amper volk zit.
Op de werkvloer kan je hierop inspelen door bijvoorbeeld flyers uit te hangen met de zin: "Al je collega's ontsmetten hun handen. Jij toch ook?"
Hoe meer sociale druk je medewerkers ervaren, hoe beter ze zich aan de regels zullen houden. Een leuk voorbeeld hiervan is het experiment op de Erasmusbrug in Rotterdam. Fietsers werden aangemoedigd ‘boe’ te roepen tegen "spookfietsers". Hierdoor waren er tot vijftig spookrijders minder per dag.
Merk je dat je medewerkers hun mondmasker wel eens vergeten te dragen? Spoor hen dan aan elkaar hierover aan te spreken
intuïtie made me do it
Een derde manier is om de gewenste keuze in de verf te zetten. Zo kan je overbevolking in de lift bijvoorbeeld voorkomen met stickers van voetstapjes die naar de trap leiden. Dat is trouwens niet alleen goed tegen de verspreiding van het virus, maar is bovendien ook goed voor de conditie van je medewerkers. Dat zijn drie vliegen in één klap, als je de vlieg in het urinoir meetelt.
Verder kan je kleurrijke stickers op je handgel dispensers plakken of een paar ogen boven de kranen hangen. De plaats waar je de dispensers neerzet, speelt ook een rol. Je zet ze best op ooghoogte en op plaatsen waar je medewerkers even niets te doen hebben. De plaats bij uitstek? De koffiemachine!
transparant en gerechtvaardigd
Aangezien nudges inspelen op ons onderbewustzijn, worden ze soms wel eens als manipulatief bestempeld. Belangrijk is dus dat de nudges transparant zijn en hun doelen legitiem. Levens redden door het virus niet verder te verspreiden? Dat lijkt ons alvast de moeite waard!