Female sitting at a table with laptop talking to male with coffee mug at home
Female sitting at a table with laptop talking to male with coffee mug at home

Staan diversiteit, gelijkheid en inclusie in je bedrijf niet op de agenda als prioriteit op het gebied van werving en selectie? Maak er dan zeker werk van om dat net wél te doen. 

Steeds meer werkzoekenden vinden diversiteit een aantrekkelijk en vaak zelfs essentieel criterium bij het zoeken naar een werkgever. En talrijke studies hebben aangetoond dat meer diverse organisaties ook financieel beter scoren.

Als je bedrijf nog maar net gestart is met een DEI beleid (diversiteit, gelijkheid, inclusie en verbondenheid, DEI of DEI&B) en je bent op zoek naar argumenten, inspiratie en motivatie om er actief mee aan de slag te gaan, dan biedt dit artikel je de middelen die je nodig hebt. 

Laten we dieper ingaan op een aantal bewezen voordelen van diversiteit, gelijkheid en inclusie op de werkplek.

arrow

download onze checklist voor een inclusief wervingsproces

download onze checklist

diversiteit en inclusie kunnen intern talent helpen ontwikkelen

Op hetzelfde moment dat bedrijven te maken krijgen met uitdagingen op het gebied van aanwerving, wordt het ook moeilijker om bestaande werknemers vast te houden.

Werknemers, vooral medewerkers uit jongere leeftijdsgroepen, zijn historisch gezien niet loyaal aan hun werkgevers - als ze ontevreden zijn of een beter aanbod krijgen, zullen ze eerder van job veranderen. Uit een onderzoek van PwC onder werknemers in 2023 bleek bijvoorbeeld dat 35% van de respondenten van de Generatie Z van plan was om het komende jaar van job te veranderen, vergeleken met 26% van de totale onderzoeksgroep.

Je bedrijf heeft baat bij deze trend, omdat het zo gemakkelijker wordt om talent van concurrenten aan te trekken. Maar het heeft ook invloed op je retentiegraad, creëert extra kosten door tijdrovende onboarding processen en maakt het moeilijker om intern talent te ontwikkelen. Hoe kun je de managers van morgen aanmoedigen als ze van plan zijn het bedrijf over een paar jaar te verlaten?

diversiteit op de werkvloer leidt tot betere financiële prestaties

De voordelen van diversiteit, gelijkheid en inclusie gaan verder dan alleen het resultaat, maar het is een feit dat een meer diverse groep werknemers leidt tot betere bedrijfsprestaties. Dat is niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat groepen mensen met verschillende achtergronden, ervaringen en inzichten beter zijn in het vinden van innovatieve oplossingen voor uitdagingen dan een meer homogene groep.

Een aantal instellingen en adviesorganisaties onderzoekt al jaren de zakelijke argumenten voor diversiteit en de resultaten spreken voor zich. Een onderzoek uit 2021, uitgevoerd door SQW in opdracht van de Financial Reporting Council in het Verenigd Koninkrijk, toonde een positief verband aan tussen het percentage vrouwen in de raden van bestuur van bedrijven en de financiële resultaten van het bedrijf.

Het adviesbureau McKinsey doet al een aantal jaren onderzoek op dit gebied en in hun meest recente 2023-rapport, waarin ze duizenden bedrijven wereldwijd analyseerden, ontdekten ze dat bedrijven met een hogere etnische diversiteit 39% meer kans hadden om beter te presteren dan bedrijven met minder etnische diversiteit.

een divers en inclusief personeelsbestand trekt topkandidaten aan

Toptalent aanwerven is momenteel een grote uitdaging in bijna alle sectoren. Bedrijven ondervinden meer dan ooit concurrentie bij het aantrekken en aanwerven van personeel met de vaardigheden en achtergrond die ze nodig hebben. 

Als je bedrijf ook met dit probleem kampt, kan je het zich echt niet veroorloven om diversiteit en inclusie te negeren. Als je bijvoorbeeld je kantooromgeving niet volledig toegankelijk hebt gemaakt voor collega's met een handicap, zul je moeite hebben om mensen met een handicap aan te werven en loop je mogelijk een belangrijke pool toptalent mis.

Bovendien blijkt uit meerdere onderzoeken dat dit één van de topkwaliteiten is die werkzoekenden zoeken in een werkgever. Uit ons eigen 2024 Workmonitor-rapport, waarin 27.000 werknemers in 34 markten werden ondervraagd, bleek dat 39% van de mensen een job niet zou aanvaarden als het bedrijf zich niet proactief zou inspannen om zijn diversiteit en gelijkheid te verbeteren. Los daarvan zou 38% afhaken als het bedrijf niet op één lijn lag met hun milieu- en sociale waarden - waarbij dit cijfer stijgt tot 47% onder respondenten van Generatie Z.

Onderschat de impact niet die het gevoel om erbij te horen op de werkplek kan hebben. Wanneer potentiële kandidaten mensen met een vergelijkbare achtergrond succesvol zien in je bedrijf, is de kans groot dat ze jouw vacature accepteren in plaats van die van een concurrent.

succes boeken op het gebied van diversiteit, kansengelijkheid en inclusie geeft je een concurrentievoordeel

Bedrijven die investeren in DEI ervaren een reeks voordelen - zowel financieel als cultureel. Dus nu steeds meer bedrijven actief beginnen te werken aan het verhogen van hun diversiteit, lopen organisaties die dit blijven negeren het risico achterop te geraken.

Voor veel bedrijven dringt de tijd - uit steeds meer onderzoeken en studies blijkt dat DEI steeds hoger op de agenda van bedrijven van alle groottes komt te staan. Volgens McKinsey zullen bedrijven tegen 2026 wereldwijd 15,4 miljard dollar uitgeven aan DEI, meer dan het dubbele van de 7,5 miljard dollar in 2020.

Binnenkort kan het net zo belangrijk zijn om de DEI-inspanningen van je concurrent te evenaren als hun prijsniveau, innovatie of klantenservice. Als bedrijf moet je concurrerend blijven om te slagen, en met DEI is het tijd om daar nu mee te starten.

Focus op het inclusiever en diverser maken van de werkplek en de algemene bedrijfscultuur zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Werknemers willen zich vertegenwoordigd, gerespecteerd en opgenomen voelen in hun bedrijf, en zoals Randstad CEO Sander Van't Noordende zei in dit Harvard Business School podcast interview: "De enige tip die ik bedrijfsleiders en HR-leiders zou geven: Wees heel goed op de hoogte van wat talent zoekt, want als je de beste mensen wilt, moet je ze geven wat ze willen. Niet alles, altijd, altijd. Maar als je propositie voor talent niet de juiste is, kom je als organisatie in de problemen."

Met een vast personeelsbestand is het gemakkelijker om de vaardigheden van werknemers te ontwikkelen en uit te breiden - dankzij jouw werk op het gebied van diversiteit en inclusie.

divers en inclusief leiderschap is sterker leiderschap

Het bevorderen van diversiteit en een sfeer van inclusie in je leiderschapsteam is ook belangrijk voor het behouden en ontwikkelen van talent - het is waarschijnlijk dat teamleden eerder bij je organisatie zullen blijven als ze zien dat mensen met een vergelijkbare achtergrond belangrijke beslissingen nemen aan de top van het bedrijf. Leiders spelen ook de grootste rol in het definiëren en uitdragen van de bedrijfscultuur - dus als zij inclusie omarmen, zal zich dit waarschijnlijk ook doorzetten naar de rest van de organisatie.

Sommige onderzoeken hebben echter ook aangetoond dat management teams die divers zijn - bijvoorbeeld wat betreft nationaliteit, leeftijd, man/vrouwverhouding, carrière of sectorachtergrond - betere strategische beslissingen en investeringen maken. 

Eén studie, gepubliceerd in Harvard Business Review, analyseerde de prestaties van bedrijven in de sector van risicokapitaal, de diversiteit van hun management teams en de resultaten van tienduizenden van hun investeringen over een aantal jaren. De onderzoekers ontdekten dat bij deze bedrijven diversiteit ‘de financiële prestaties aanzienlijk verbetert’ en de kans op winstgevende investeringen vergroot.

hoe kun je diversiteit in je bedrijf stimuleren?

De voordelen van diversiteit, gelijkheid en inclusie voor grote organisaties zijn duidelijk. Maar visualiseren hoe het er in de praktijk uitziet, kan moeilijk zijn. Wat moet je organisatie hebben om als 'divers' te worden beschouwd? Hoe ziet gelijkheid eruit op de werkplek, in het echte leven? Hoe ziet een inclusieve cultuur eruit, vergeleken met een niet-inclusieve cultuur?

about the author
olivier lefevre
olivier lefevre

Olivier Lefevre

lead strategic advisor randstad consultancy

Olivier werkt bij Randstad Consultancy als lead consultant waarvan employer branding een belangrijk onderdeel is. Hij werkt nauw samen met Jan Denys, onze oprichter van het jaarlijkse werkgeversmerkonderzoek, en heeft werkgeversmerkworkshops en -strategieën ontwikkeld voor zowel private als publieke bedrijven.