Tijdens de coronapandemie kregen steeds meer werknemers de kans om te kiezen waar en wanneer ze werkten. Die trend naar meer autonomie vertaalt zich nu ook in het cafetariaplan. Onderzoek van consultancybedrijf KPMG toont aan dat werknemers met een cafetariaplan steeds vaker de vrijheid krijgen om een deel van de extralegale voordelen te kiezen. En die autonomie versterkt de band tussen werkgever en werknemer.
Maar wat is een cafetariaplan en wat moet je zeker aanbieden? We zetten het even op een rij.
Wanneer je een cafetariaplan aanbiedt, maak je een deel van het loon – bijvoorbeeld een of meer bonussen of een stukje van het brutoloon – flexibel. Met dat stukje kan je werknemer dan zelf voordelen kiezen uit een lijst die jij op voorhand hebt bepaald. Die voordelen kunnen gaan van pensioensparen tot extra vakantie.
in lijn met de bedrijfsstrategie
Je beloningsbeleid hoort bij je bedrijfsstrategie. Zo kan je ook je cafetariaplan afstemmen op je doelen en waarden. Is duurzaamheid één van je speerpunten? Neem dan elektrische bedrijfswagens op in je salarispakket. Gaat het je meer om de work/life-balance? Laat je werknemers dan kiezen voor extra vakantiedagen.
hoe communiceer je over een cafetariaplan?
Open communicatie is de sleutel tot succes, ook wat betreft je cafetariaplan. Zeker wanneer je weet dat veel werknemers nog steeds denken dat een cafetariaplan enkel voordelig is voor de werkgever. Door het loon en de voorwaarden eerlijk en duidelijk uit te leggen, groeit het vertrouwen. Bovendien geef je je werknemers op deze manier meer zeggenschap over hun carrière. Samen kunnen jullie beslissen wat voor jullie beiden het meest voordelig is.
waarom een cafetariaplan?
Zoals we al zeiden wint niet alleen de werkgever, maar ook de werknemer. Gezien je team meer controle krijgt over hun loonpakket, kunnen ze dat perfect afstemmen op hun behoeften en situatie. Dat verhoogt het engagement onder je medewerkers en kan hen motiveren.
Anderzijds wordt de loonkost niet drastisch verhoogd om je werknemers die voordelen te kunnen gunnen. Bovendien wordt je bedrijf een pak aantrekkelijker voor potentieel talent als je werknemers autonomie geeft. Een win-winsituatie!
de voordelen die medewerkers aanspreken
Meer autonomie en flexibiliteit, dus. Maar wat vinden je werknemers interessant? Het heeft namelijk weinig zin om voordelen aan te bieden die niet als voordelen ervaren worden. We sommen een aantal dingen op die de werknemer van vandaag enthousiast kunnen maken.
ergonomische tools
Telewerken is ondertussen een gegeven op de werkvloer en dat betekent dat je werknemers op zoek zijn naar ergonomische hulpmiddelen voor hun “thuiskantoor”. In je cafetariaplan kan je dus ergonomische toetsenborden, computermuizen en extra schermen opnemen.
Die opties zijn voor beide partijen voordeliger dan een traditionele loonsverhoging. En je bouwt mee aan het welzijn en de gezondheid van je werknemers.
groene mobiliteit
De bedrijfswagen is een van de meest bekende extralegale voordelen. Maar de populariteit stagneert, onder meer door de opkomst van thuiswerk en duurzame mobiliteit. Daarom kan je kiezen voor een mobiliteitsbudget, waar je werknemers mee kunnen doen wat ze willen. Kiezen ze liever het openbaar vervoer in plaats van een auto? Of zouden ze graag een deelauto of bedrijfsfiets gebruiken? Het kan allemaal.